Zwarte Woud

4 september 2017

Maandag 4 september 2017
Om 8.00 uur uit dat lekkere bed en aan een lekker ontbijt. Lunchpakket ontvangen en om 10.15 uur verzamelen. Het begint al gewoonte te worden. De zon schijnt en het weerbericht is heel gunstig. Zoals gisteren een goed begaanbaar steil pad en jahoor weer zo'n steil paadje omlaag. Gelukkig kreeg ik hulp (andere ook). Met een paar die zoals ik op hun kont gingen, kwamen we toch allemaal beneden. We volgden de borden Oberwolfach-Kirche en bewonderen de natuur. Prachtige panorama's met huisjes, vee en natuurlijk bomen, varens, paddestoelen enz. Ze waren het bos flink aan het uitdunnen. Overal gezaagde bomen. Om 12.00 uur zaten we op een mooi punt maar op de grond onze lunch op te eten. Toen we verder gingen kwamen we natuurlijk een bank tegen. Weer een steil pad omlaag maar ook nu lukte het ons toch en bereikten we om 13.15 uur de St. Bartholomaus kerk in Oberwolfach. Daar gingen Gerrit, Tini, Vera en Anneke Strijland met de bus terug naar het hotel en de rest ging na de koffie met gebak de laatste 6 km lopend terug. Echter eerst nog even de rijk versierde kerk in voor een kaarsje. Leuk langs het pad allemaal vogelplaatjes, een houten honingbeer, hertjes en de Marienkapelle. Heel aparte zonnebloemen (bolvormig). In de lucht 2 roofvogels die steeds hoger gingen, prachtig om te zien. Ook zag ik in een boom een grauwe reiger (volgens plaatje) ik dacht een ooievaar. Om 15.25 uur waren we terug bij ons hotel. Met z'n allen nog even iets gedronken en daarna gedoucht en gegeten. De 5jarige zoon serveerde samen met zijn moeder de soep. Nog even een spelletje keesen en om 22.30 uur naar boven.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    5 september 2017
    Wat heb je weer veel gezien! En toch even de kerk in, brave meid!
    Mooi verslag, hoor!
    Groet, Truus.
  2. Esther:
    5 september 2017
    Knap van je mam, toch elke keer die steile paden af!!!