vervolg Jordanië

Woensdag 16 april 2014

7.00 uur gaat de wekker, opfrissen, ontbijten en koffer dicht. Om 8.00 uur koffer op de gang en beneden verzamelen. Onze koffers kwamen als laatste beneden. Bus in en weer op pad. Een lange busrit met verschillende stops. We rijden via de Desert Highway richting berg NEBO. De berg waar Mozes voor het eerst het beloofde land aanschouwde. Fotostop voor het uitzicht en het standbeeld "de staf van Mozes met de slang" ook een standbeeld voor de Paus en restauratie Fransicaner kerk. Langs de wegen zien we boomaanplant. Een project van de koning om zo meer groen i.p.v. woestijn te ontwikkelen. Verder gaat de trip naar Madaba waar we de mozaïek vloer "landkaart Palestina" bewonderen in de St George kerk. Een grieks-orthodoxe kerk. Lemon-munt drinken op een terras (mag eigenlijk geen terras genoemd worden). Maar het drankje was heerlijk. Terug in de bus kregen we een lunchpakket en heb daar heerlijk van genoten. Via de Koningsweg dalen we af tot in Wadi al-Mujib, daarna weer omhoog. Prachtige bergweg met uitzicht op de rotsen waar Til hoog in de bergen een hond ontdekte. Plots op een vlak gedeelte rookte de bus dus stoppen. PANNE en geen ANWB. Na veel bellen van Galib kwam er een kleine bus, geschikt voor 21 personen, deze bracht ons naar de slijterij. Nadat we enige drank ingeslagen hadden liepen we met de eigenaar mee (31 man) naar zijn woning, waar we koffie en thee kregen. Wat een gastvrijheid. Na een oponthoud van 3 uur kwam er een andere bus en konden we onze reis voortzetten. Te laat voor foto-uitzicht burcht en Little Petra. Om 21.45 uur eindelijk aan het diner.

Donderdag 17 april 2014

Na ons ontbijt 8.00 uur gaan we lopen. De ingang van Petra is 5 minuten lopen. De temperatuur is aangenaam en met de audiokastjes, die we al 3 dagen gebruiken, leidt onze gids ons door de kloof. Heerlijk om je heen kijkend en luisterend naar Galib. Prachtige overblijfsels van uitgehakte paleizen in de rotsen. Galib leidde ons bovenlangs zodat we een mooi beeld kregen van de afmetingen van de gebouwen. Paleizen, graftombes, theaters en kerken. Maar het mooiste vond ik de gekleurde rotsen. Na de rondleiding gingen we wandelen en kwamen we bij een Bedoeien terecht waar we onze lunch verorberden en muntthee dronken. Hij was een bekende van de schilderes Bierenbroodspot. Al wandelend langs de Byzantijnse kerk met mozaïekvloer, gebedsruimte in een rots voor vrouwen, een praatje met Magarite Geldermalsen (schrijfster van Ik woonde in een grot) op ons gemak terug door de kloof. We moesten steeds aan de kant voor de paardenkarretjes die toeristen totaan de schatkamer brachten. De mensen behandelen hun paarden en ezels erg ruw. Om 16.00 uur terug in hotel, thee gedronken met Nellie Dekker en Galib. Gemeldt dat de douche niet goed werkte. Galib maakte er meteen werk van en daarna heerlijk gedoucht. 20.00 uur diner buitenshuis en om 23.30 uur lagen we plat. Heerlijk geslapen.

Vrijdag 18 april 2014

We konden uitslapen want de bus vertrekt pas om 10.00 uur. Groot probleem; geen bus. Galib blijft bellen, maar hoe lang dit gaat duren, geen idee. Wegens Paasdrukte alle bussen in gebruik. Rond 11.30 uur komen er 3 busjes, 2 voor 31 personen en 1 voor de bagage. Zo gaan we op pad naar Little Petra. Petra in klein formaat. Ook met een kloof en grotwoning met fresco's. Hier moesten we voor klimmen en dr treden waren er uitgesleten. Wel een stuk geprobeerd maar halverwege terug gegaan. Wel mooie rotstekeningen gezien. 12.00 uur weer in de busjes en via de Woestijnweg naar Wadi Rum. Busgezelschappen mogen geen gebruik maken van openbaar vervoer en de busjes zijn het openbaar vervoer. Onderweg werden we aangehouden, maar omdat Galib duidelijk kon maken, dat de vervangende bus 20 minuten rijden op ons stond te wachten mochten we verde. Onderweg kregen we chips en lekkere koekjes om de honger te stillen. Galib had niet gejokt want onderweg stond er een bus te wachten en moesten we overstappen. 14.30 uur rijden we het Bedoeieedorp in. Eerst lunchen en toen de koffer in de tent en klimmen we in de pick-ups voor een tocht door de woestijn. Nadat we allemaal voorzien waren van een hoofddoek voor de stof gingen we op pad. Alras weer pech, lekke band. Opgepompt en verder. Prachtige rotsformaties in prachtige kleuren. Thee gedronken bij een bedoeien en naar een riedel op een 1snarig instrument geluisterd. Op een mooie plek de zonsondergang gezien en toen weer naar de camping. Opknappen en gezien hoe het met avondmaal uitgebreid de grond gehaald werd. Een methode koken in de grond. Je maakt een 1meter diepe kuil , laag hete kolen, rooster met etagère voor vlees, groenten en aardappelen of rijst. Deksel erop en afdekken met doek en aarde. Na ? tijd uitgraven en smakelijk eten. Echt heel lekker en het vlees was ook heerlijk. Daarna rond open vuur aan de waterpijp. Een leuke belevenis. Heerlijk geslapen in de tent, sanitair in onze ogen. ..... maar dit was te verwachten.

Zsterdag 19 april 2014

Vroeg op want na ontbijt ga ik een rit maken op een dromedaris. Dat heb ik geweten. Volgens mij zat het zadel scheef en had ik het idee dat ik eraf gleed. Maar gelukkig na een uurtje was de tocht ten einde en stond ik met pijn in mijn liezen weer op de grond. Even napraten en koffer in de bus en rijden naar Aqaba. Ongeveer 2 uur rijden. Onderweg nog een stop bij Wadi Rum station waar we de stoomtrein nog even gefotografeerd hebben. Om 11.00 uur arriveerden we bij HIlton hotel. Maar de kamers waren nog niet allemaal klaar. Toch lukte het ons om voor 12.15 uur allebei te douchen. De bus reed weervvoor en bracht ons naar de boot. Voor lunch rn snorkelen in de Rode Zee. HEERLIJK.... 17.00 uur aandde cappuccino in het hotel koffer gesorteerd en verslag gemaakt. Nu is het tijd voor verzamelen en dineren.

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    19 april 2014
    Wat een belevenissen allemaal, leuke foto's tot nu toe, nog veel plezier voor de laatste dagen, groetjes Yvonne.
  2. Esther:
    19 april 2014
    Wat heerlijk om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben!!! En dat ondanks alle pech met de bussen, maar dat maakt de reis wel spannend. Nog veel plezier de laatste dagen en tot snel!! Liefs REDL
  3. P.W. van van Amersfoort Truus:
    19 april 2014
    Wat een belevenis!!! Fantastisch om te lezen laat staan te beleven! Veel herken ik. Nog even en het is voorbij, veel te snel toch?
    Groeten, Truus.