stockholm

31 mei 2014

31 mei 2014
Heerlijk geslapen, douchen en ontbijten. Meteen onze tas en jas meegenomen, want we slapen 3hoog en per trap 21 treden, dat is per dag 1x omlaag en 1x omhoog. Somber weer maar droog. Om het park gewandeld en de werkende fontein op Norra Bantorget nog even op de foto gezet. Een prachtige spuitende bol. Langs het oude postkantoor kwamen we bij de Klarakerk. In 1527 werd het Klaraklooster afgebroken en een kerk gebouwd. Door de vroegere moestuin van de koning kwamen in een koffietent terecht en terwijl we genoten van een cappuccino regende het pijpenstelen. Koffie op en droog dus weer in de benen. Langs standbeelden van Carl, Gustav kwamen we bij de Molins fontein bronzen zwanen en in het midden een sokkel met figuren daarboven een soort schaal, alles brons. In de Kungstradgardsgatan een prachtig pand met een rand oude ambachten en prachtige muurlampen. Donkere wolken en weer regen. Omdat de marathonlopers nog even op zich lieten wachten, wandelden we vast richting brug. 2 helikopters hingen in de lucht en jahoor daar waren de eerste lopers. Even toejuichen en foto's maken. Langs de kade ligt ook het zeilschip Af Chapman al sinds 1949 een jeugdherberg. Even tijd om te eten. Broodje met thee en water. Enigszins voldaan weer op pad. Yvonne op de foto met de liedjesschrijver Evert Taube. We zien ook Joris en de Draak een mooi standbeeld. Volgens het boekje een kopie van het beeld in de Stor Kyrkan (de kathedraal). Het paleis in en in de schatkamer de kroonjuwelen bekeken. De kroon voor de mannen is 2x zo groot als voor de vrouwen. Wat een pracht. De volgende kerk de Stor Kyrkan in. Een rijk voorzien altaar en aangeklede pilaren. Ook een leuke kaarsenbal. Ook een kaarsje opsteken hoort bij de vakantiegewoonte. Joris met de draak even bewonderd. Op Stortorget gaven dansers uit Zweden en Engeland een voorstelling. Met bellen aan hun benen en kletsende stokken dansten ze in het rond. Een engelse dame tapdanste op een houten plaat. Deed ons denken aan Lord of de dance. Op het plein ook nog een cola/tonic gedronken en weer verder. Zowaar de zon schijnt . We kwamen bij de Riddarholmskerk. Ook deze hebben we bewonderd. Prachtige gebrandschilderde ramen en veel graftombes. Buiten stonden maquettes van de kerk uit 1620 en 1750. Daarna het orgelconcert bijgewoond in de Klarakerk. Werken van Bach. Ook deze kerk nog even bewonderd. Een mooi beschilderd plafond en gebrandschilderde ramen. Bij McDonald een patatje en mc chicken en drinken. Toilet bezocht en wandeld naar het hotel. 20.00 uur binnen. Verslag maken en proberen te slapen. Weer een fijne dag.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Esther:
    1 juni 2014
    Balen van de regen, maar zo te lezen deert dat jullie gelukkig niet!! Veel plezier vandaag en morgen nog en tot snel. Liefs REDL
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    1 juni 2014
    Wat een vrome dag met zoveel kerken. Veel gezien hoor!
    Heel mooi verslag. Morgen zon?

Groeten, Truus.