Spanje /Portugal

31 augustus 2018 - Lisboa, Portugal

Woensdag 29 augustus 2018
08.45 uur instappen voor de stadstour met Daphne. Heerlijk in het nederlands en wat een stem heeft ze. Ons eerste doel is Alfama. De wijk met de nauwe straatjes, smalle trap en gladde steentjes. Eerst zien we de moderne brug over de Taag (20 jaar oud en 17 km lang) De Ponte 25 de Abril. We stappen uit en krijgen uitleg over de wijk die nu opgeknapt wordt. Daar zijn voor- en nadelen aan verboden. Opknappen kost geld en de investering wil men terug verdienen. Hoge huren en B & B. Brengt ook veel herrie met zich mee van o.a. ratelde koffers. Als we door de wijk gaan zien we nog een wasserij en op de witte huizen portretten van belangrijke bewoners. Ook nog een kerk, echter met zo'n wandeling geen tijd voor bezoek. Madonna woont in deze wijk dus de prijzen zijn heel hoog. Ook Eusebio (de parel uit Mozambique) woonde in deze wijk. We zien de 2de brug over de Taag (een kopie van de Golden Gate in Amerika). We rijden langs het nieuwe koetsmuseum en stoppen bij het Mosteiro dos Jeronimos. Een gigantisch complex, klooster, kerk en Pantheon in manuelstijl gebouwd onde koning D. Manuel I. De bouw start in 1502. Daar is koffie pauze. We bekijken de kerk en drinken koffie met het Portugese gebakje. Wandelen wat heen en weer en maken wat foto's. Hup weer in de bus want we willen naar de andere kant van straat dus even omrijden. Torre de Belem (1515-1521) een baken (vroeger 2) staat door de verzanding van de Taag nu op de oever. Op 35 meter hoogte heb je een fraai uitzicht. Prachtige boompjes met rode en witte bougainville. Nog prachtig in bloei ondanks dat het al eind augustus is. Weer een stukje met de bus en dan kunnen we het standbeeld van Hendrik de Zeevaarder (1960) bewonderen. Aan weerszijden figuren waaronder 1 vrouw "de moeder van Hendrik , Fillipa Lancaster". Op het plein een windroos met wereldkaart daarop de plaatsen die door de Portugezen veroverd zijn. Jammer genoeg door mij slecht te fotograferen. Ook staan er 2 wereldbollen die me doen denken aan de noordpool. 12.30 uur rijden we naar de binnenstad en krijgen we vrije tijd. Als we uitstappen nemen we afscheid van Jan en Cinda Kassies. Dit echtpaar gaat met een eerdere vlucht via Londen naar Arizona. We krijgen een hoop informatie over het openbaar vervoer en de info hoe we weer in hotel Roma moeten komen. We besluiten met Anna en Thea mee te gaan. Eerst een buskaart kopen met behulp van iemand die bij het vervoer werkt. Dan een w.c. zoeken en wat drinken. Het is warm en de platte grond is niet zo duidelijk. Na een uurtje rondlopen stappen we uiteindelijk in tram 12. Gaan omhoog, blijven zitten en weer omlaag. Dat heb je met een stad op heuvels. Nog een keer omhoog en willen dan het kasteel bekijken. Gingen echter de verkeerde kant op. Gaan dan met tram 28 nog een ritje maken. We besluiten om nog even bij de ijzeren lift te kijken. Maar daar staat een rij met 1 uur wachttijd. Na nog een glaasje fris gaan we naar ons hotel. Voor zulke dingen moet je je beter voorbereiden. Douchen en even uitrusten. Vanavond is het Fado-avond.
Om 19.30 gaan we met 19 personen naar buiten en worden we verdeeld over de taxi's. Een probleem: de chauffeurs wisten niet waar het Fadorestaurant was. Na geharrewar starten de motoren en zijn we een kwartiertje later op de juiste plaats: een leuk restaurantje met lange gedekte tafels. Allemaal een plaatsje en dan krijgen we een lekker 3gangen menue met water, rode wijn of bier. Later op de avond 2 zangeressen en 1 zanger. Mooie stemmen voor fado. Ik dacht dat Fado wordt gezongen door vrouwen maar blijkt ook door mannen. Met een rausdouwer van een chauffeur terug naar het Romahotel. Lange dag en aan het einde van mijn latijn. Gauw plat en geen verslag.

Donderdag 30 augustus 2018
Lekker geslapen en weer bij de tijd.
Doordat het gistermiddag niet zo goed liep wilden we vanmorgen nog even naar de stad. Dus op tijd ontbijt en koffer klaar. We hebben de tijd tot 12.00 uur. Met de metro naar halte Baixa Chiado en toen even zoeken naar de kerk met de tegeltjes. Op de kaart is de straat niet te vinden maar dan is Google maps een uitkomst. Igreja de Sao Roque bezichtigt. Wat een pracht en praal en heel veel tegeltjes. Toiletbezoek en aan de koffie op het pleintje voor de kerk. Gekeken of de ijzeren lift ver weg was. 7 minuten lopen, dus op pad. Echter bij de laatste bocht lopen we verkeerd. Even terug maar bij de lift staat alweer een behoorlijke rij. Zoveel tijd hebben we niet. We wandelen via de winkelstraat naar de metro en zijn om 11.45 uur terug in het hotel. Even opfrissen en koffer sluiten en naar beneden. De rest is ook beneden. Vast handen schudden (9 personen hebben nog een paar dagen aan het strand) en dan de bus in. Op het vliegveld erg rommelig maar alles gaat goed en om 14.40 uur ziitten we bij de gate. Met een vertraging van ca 20 minuten gaan we de lucht in. Vanuit het raampje zien we de prachtige brug Ponte 25 de Abril. Joke ontdekt een vliegtuig rechts voor ons. Dit vliegtuig vliegt achteruit.!!!!! Wat een gezichtsbedrog. We krijgen pasta aan boord dat goed smaakte. Ondanks vertraging keurig op tijd op Schiphol. Koffer halen en daar was een warm welkom Esther en Dillan. Joke thuis gebracht en dan naar de Boeg. Heerlijk weer thuis. Kopje thee en Esther en Dillan iets anders. Even mijn verhaal spuien en toen ze weggingen nog even bellen met Sonny en toen plat. Vrijdagmorgen laat op , aan het ontbijt en koffie en dan is de koffer aan de beurt.

Een fijne vakantie met Joke.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    31 augustus 2018
    Wat een mooi verslag, dank je wel! Ik heb er van genoten.
    Lieve groeten, Truus.
  2. Esther:
    31 augustus 2018
    Bij dat je weer thuis bent mam. Dikke kus😘
  3. Esther:
    Blij dat je weer thuis bent mam. Dikke kus 😘