Italie Liqurie en Toscane

22 mei 2019 - Berkel en Rodenrijs, Nederland

Zaandam,  22 mei 2019 03.40 uur.

1. Taxi rijdt voor met Anneke Strijland en ik stap in. De rit naar Schiphol, het inchecken  (was thuis al gedaan), koffer afgeven en door de douane gaat heel vlug. Dan koffie, een wandelingetje langs de winkeltjes en dan wachten. Het vliegtuig vertrekt met een beetje vertraging en om 08.15 uur stappen we uit op vliegveld Galileo Galilei Pisa. Klein vliegveld waar we met een trap het vliegtuig verlaten. Een verrassing want we gaan met de lift naar de metro en1 halte verder, daar vinden we de bus. Reisgezelschap 19 personen en een reisleidster Anita van Engelen en chauffeur Lino. Onze eerste stop is Camp dei Miracolie in Pisa.  De beroemde scheve toren, de prachtige Dom, het Baptisterium. Ook hier moeten we een klein stukje met de stadsbus. Anita vertelde in de bus al iets over de bouw van de toren, de strijd van de Sarasenen in de 11 de eeuw en onderlinge strijd tussen de havensteden. We krijgen vrije tijd en Anneke gaat kaartjes kopen voor de gebouwen. De Dom heeft een prachtige preekstoel en plafond enz. Het Baptisterium de grootste doopvont en prachtige aqustiek.  Op de begraafplaats vinden we schitterende fresco's.  Onderwijl ook nog even een kopje koffie. We gaan het museum in en zien daar schetsen en tekeningen van de fresco's v/d begraafplaats.  Een broodje gekocht en opgegeten en terug naar de verzamelplaats van de stadsbus (13.00 uur ). Maken een praatje met reisgenoten en stappen over naar onze bus. Via tolwegen rijden we naar  Montecatini. Weer is een beetje heiig met in de verte de Apenijnen. Heuvels met steengroeven en pijnbomen. De bus brengt ons zo dicht mogelijk bij ons hotel. Maar we moeten toch nog een stukje lopen. Hotel Piccadilly, waar we kamer 333 krijgen. 14.30 uur en Anneke pakt vast haar koffer uit en ik ga even het eerste deel van het verslag tikken. Kom tot de ontdekking dat mijn bed nat is. De reisleidster gezocht niet gevonden. Dan maar beneden aan de thee.  Als Anita komt meld ik het probleem.  Ze gaat erachter aan. 17.00 uur zijn we een rondwandeling gaan maken met Anita en aan de wijn gegaan op het terras van ons hotel. Lekker gegeten en toen we boven kwamen was er volgens mij niets aan het bed gedaan.  Met behulp van Anita nieuw beddengoed  (de matras was nu droog) en hopen dat het euvel opgelost is. Douchen en slapen.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    22 mei 2019
    Dat is meteen al een volle dag met een heel fijn verslag! Ik ben benieuwt of jij vannacht droog slaapt!!! veel plezier morgen!
    Dank voor de foto's.
    Groet, Truus.
  2. Esther:
    24 mei 2019
    En was je nacht droog hihi 🤪 Fijn dat jullie zo ook meteen de eerste dag goed hebben kunnen besteden!