Spanje /Portugal

29 augustus 2018 - Lisboa, Portugal

Dinsdag, 28 augustus 2018
Vanmorgen een vroegertje want Francine wilde om 8.15 uur rijden i.v.m. bibliotheek bezoek in Coimbra. Allemaal keurig op tijd en daar gingen we. Opeens stonden we weer voor het hotel want Manuel was zijn eigen koffer vergeten. Met enig oponthoud kwamen we aan bij de Universiteit in Coimbra. De gids Branka was aanwezig en na enig geharrewar gingen we door de ijzeren poort van het afgedankte paleis van D. Joao III (1521-1557) tegenwoordig de Universidade. Rondleiding door het paleis en gelukkig mochten we ondanks dat we te laat waren (afgesproken tijd 10.00 uur) toch de bibliotheek Joanina bezoeken. Barok, vergulde schilderijen en houtsnijwerk veel goudbeslag. In deze bibliotheek gaan 's avonds lakens over de tafels ter bescherming van de poep van de vleermuizen. De vleermuizen zorgen dat de insekten het papier niet aantasten maar poepen wel de boel onder. Na de bibliotheek gaan we aan de koffie en toiletbezoek. Branka neemt ons mee door het plaatsje. Ik ben blij dat ik daar niet woon. Steile smalle straatjes en trappen. Dan is er vrije tijd. We besluiten de Church of St. Cruz te bezoeken een eenvoudige kerk met prachtig orgel en mooie tegeltableaus. Ook de muurgraven, Sacristie met oude kazuifels en bovenin de kapel waren het bezichtigen waard. We moeten opschieten want we willen niet te laat komen voor de bus. Onderweg een soort koek gekocht en gedeeld en in de bus water gedronken. Dat met een banaan was onze lunch. Onze volgende stop is Batalha en bezoeken we de kloosterkerk gesticht door koning D. JOAO i. Die in 1385 de slag bij Aljubarrota de soevereiniteit van Portugal tegenover Spanje veilig stelde. Bouwperiode dik tweehonderd jaar. Op het plein een groot beeld man te paard. Dit is de aanvoerder NVNO ALVARES PEREIRA. We kijken naar de wisseling van de wacht bij de onbekende gevallen soldaat uit 1ste wereldoorlog. De houten beelden gefotografeerd en de onafgemaakte kapel bewonderd. Onze rondgang was een beetje rommelig. Te veel naar anderen geluisterd. Weer in de bus en naar Lissabon waar we rond 18.00 arriveerden. Inchecken en naar de 4de verdieping. Nette kamer. Om 19.00 uur zijn we met Thea en Anna gaan wandelen en hebben bij een mexicaan gegeten. Heel gezellig. Om 22.00 uur terug in hotel. Douchen en tikken. Nu slapen.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    29 augustus 2018
    Je verslagen worden steeds verrassender. Ook als vertelling. Je had toch bij de krant moeten blijven! Ha ha in een volgend leven? Goede reis terug ! Groet, Truus.
  2. Esther:
    29 augustus 2018
    Nu woensdag nog schrijven en dan donderdag weer naar huis... je verhalen zijn mooi mam, maar kom maar veilig met je dikke enkel naar huis 😘😘