Spanje /Portugal

27 augustus 2018 - Vila Nova de Gaia, Portugal

Maandag 27 augustus 2018.
Het gebruikelijke ritueel. Opstaan, ontbijten en 09.00 uur starten. Na een kort ritje stapt Antonia (locale gids) in. Spreekt uitstekend engels en houdt het geheel heel levendig. Een stukje met de bus waarbij ze ons op verschillende gebouwen wijst en ook brengt ze ons naar de Ponte Luiz I. Een ijzeren brug, ontworpen door een leerling van Eiffel. De brug heeft ook enige gelijkenis met de Eifeltoren. Ook bewonderen we het station met tegeltableaus die de historie uitbeelden. Schitterend. Bezoeken de Se cathedraal en de Igreja da Ordem de S. Francisco. Deze laatste kerk barok (heel heel veel barok) is nu museum. Door entreegeld te heffen kunnen ze het gebouw onderhouden. We zien standbeelden, mooie tuin en kleurige huisjes waar de was nog aan de balcons hangt. Met tussendoor vrije tijd voor koffie en lunch. Weer verzamelen op de kade om 14.30 uur. Een excursie bij Ramos Pinto waar we ook de port proeven. Daarna heerlijk een boottochtje op de Douro. We passeren 5 prachtige bruggen . De een nog mooier dan de andere. En de oevers zijn afwisselend. Ook hier bouwen ze hoge gebouwen langs de rivier. Langs de kade zijn veel terrasjes en handelaren met souveniers etc. Boven ons hoofd een helikopter die met toeristen een toertje maakt vanaf een ponton aan de kade. We kunnen met onze bus terug naar het hotel (verzamelen om 17.20 uur op de kade). Of in de stad blijven en op eigen gelegenheid naar het hotel. Na overleg toch maar met de bus mee. Bij de apotheek een elastische kous en creme gekocht want mijn enkel wordt met dit lopen steeds dikker. In het hotel aan de thee en straks gaan we kijken bij El Corte Ingles, een groot warenhuis met dakrestaurant. Iets eten en dan is er weer een dag voorbij.

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    27 augustus 2018
    Wat een prachtige dingen weer gezien, vervelend dat u zo’ n last van uw voet hebt. Sterkte daarmee hoop dat het niet erger wordt. Grt. Yvonne
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    28 augustus 2018
    Dit is toch wel een heel mooie reis Els. Ik begin een heel klein beetje jaloers te worden! Nee! Ik ben tevreden dat weet je. Nog maar een paar dagen. Geniet ervan ! Groet Truus.