Spane/Portugal

27 augustus 2018 - Vila Nova de Gaia, Portugal

Zondag 26 augustus 2018
Vandaag weer koffertje dicht en om 08.45 uur vertrek richting Rias Baixas. De eerste plaatsen in de bus zijn vrij. Dus vandaag vooraan. Pracht uitzicht en een goede plek om wat foto's te maken. De zon komt door en de temperatuur stijgt. Onderweg veel eucalyptusbomen en ook veel kiwikwekerijen. Deze vrucht doet het heel goed in Portugal. Ook terrassen met druiven. 10.00 uur staat Joke in de rij voor een kopje koffie en ik zit heerlijk op het terras te wachten. Om 10.30 uur stappen we op de boot om buitengaats de mosselkwekerijen te bekijken. Er worden garnalen, mosselen, wijn en water geserveerd en een koffielikeurtje. Ja we worden aardig verwend. Het smaakte allemaal heerlijk en het was heerlijk op het dek. Sommige waren de meeuwen aan het voeren. Ja het is een leuk gezicht als de meeuw het opgegooide stukje mossel met een duikvlucht grijpt. Op de terugweg ontdekt Jan dolfijnen. Een beetje ver weg maar de vin was te zien. Mijn fototoestel maakte overuren, echter geen dolfijnenfoto. Na afloop stappen we weer in de bus en ik ben mijn aantekeningen kwijt. Vervelend maar geen ramp. De bus rijdt via tolwegen naar de grens en ik zie ook dat de tolwegen in Spanje en Portugal erg duur zijn. Rond 13.00 uur passeren we de grens en moeten de klokken een uur terug. In Porte de Lima gaan we eerst naar de kust en zien een toren met mooie klok, een standbeeld van Cardeal Saraiva en een standbeeld met ossen en ploeg. We besluiten een paar straatjes door te lopen en gaan zitten voor een kopje thee en een broodje. Smaakte lekker. Ik ontdek dat mijn linkerenkel wel erg dik wordt. Echter geen pijn. Dan nog even over de brug en bekijken we een eenvoudig kerkje. Op de terugweg nog even een tegeltableau gefotografeerd en dan de bus in. Ik zoek een andere plek zodat mijn been omhoog ligt. Om 15.30 uur bereiken we Braga waar we met een kabeltreintje omhoog gaan naar de Pelgrimskerk Bom Jesus do Monte uit 1725 Fijn dat die kabelbaan er is anders moesten we 100 treden (de lijdensweg) op. Een mooi park bij de kerk met een grot met stalagtieten. Even de kerk in en daarna de tuin. Om 16.00 uur weer met de kabelbaan naar beneden. De bruid (40 jaar getrouwd ) komt net voor het instappen te vallen. Ze weet toch in de kabelbaan te komen en met hulp bij de bus. Er waren een aantal die de trap namen. Het volgende busritje brengt ons naar de romaanse Se aan de Rue D. Paio Mendes. Een cathedraal met gemengde stijlen. Dan rijden we naar Porto. Een mooi binnenkomen in Porto, echter te laat om de inham te fotograferen. Komt morgen wel. Kamersleutel halen en naar de 9de etage. Kopje koffie/thee en douchen. Om 20.00 uur lopen we naar een restaurant aan dezelfde weg en hebben gezellig getafeld. Lekkere auberginesoep, rauwkost, spareribs en kip. Ijsje toe met een glaasje wijn. Joke is vegetarisch en ondanks dat ze dit aangegeven heeft, kreeg ze nadat ze gereclameerd had een ommelet. Dit werd mijns inziens niet goed opgelost door onze reisleidster. Om 22.00 uur terug in het hotel. Een kopje heet water en mijn verslag.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    27 augustus 2018
    Wat heb je weet een fantastische dag achter de rug. Steeds iets bijzonders. Hoe is de temperatuur? Zonder aantekeningen heb je toch een uitgebreid verslag! Mijn petje af! Ik kijk uit naar morgen om te lezen wat je vandaag hebt beleefd. Groet, Truus.