Spanje /Portugal

25 augustus 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Zaterdag 25 augustus 2018
Vandaag gaan we naar Santiago de Compostella. Eindpunt van de pelgrimstocht van apostel Jacobus bewegwijzert met de jacobsschelp. Vanmorgen om 07.00 uur op, ontbijt en dan wandelen naar Santiago. Joke blijft nog even lekker liggen. Ze volgt later met de bus. Gauw nog even naar toilet. Haastige spoed zelden goed telt ook hier. Ik zag de afstap bij het toilet over het hoofd en daar ging mijn enkel dubbel. Zal niet schrijven wat ik zei. Toch maar wandelen en het was maar 5 km. Rustig tempo en geen heuvels. Bij aankomst (veel eerder als de gids had verwacht) aan de koffie en een groepsfoto. Heel veel pelgrims op het plein voor de kerk. Ook hier een locale gids. Een leuke jonge vrouw die haar verhaal met veel gebaren weet te vertellen. Er is een H.Mis om 12.00 uur en dan zal ook het enorme wierookvat aangestoken worden. Dus op tijd de kerk in. Plaatsje gevonden en dan maar wachten. Tijdens de mis werd er door een priester! ! uitstekend gezongen. Voorons in de kerk zat een jonge pelgrim die het erg moeilijk had. Zere spieren en trilbenen. Je moet er iets voor over hebben. Aan het eind van de mis komen er een aantal mannen in wit/rode habijten en gaan niet klokkenluiden maar zorgen dat het wierookvat gaat zwaaien. Voor het eerst een video gemaakt en zowaar goed gelukt. Een aparte ervarig. Dan gaan we aan de koffie met croquetjes. We komen weer bij Jan en Cinda terecht. Dus engels en nederlands door elkaar praten. Maar heel ontspannen. Dan wil ik een hanger met zwarte steen kopen. Echter niet geslaagd. Daarna wat rond gewandeld en de gevels bewonderd. Op een terrasje nog icetea gedronken. Verzamelen om 16.15 uur en naar de bus. Daar krijgen we informatie over het eten en het programma voor morgen. Dan splitst de groep zich weer ; wandelaars en busklanten. Dit keer ga ook ik met de bus. Als we terug zijn in het hotel vergist Joke zich in het kamernummer. Moest ze weer terug naar de receptie. Zo blijf je lenig. Ook haalde ze nog even een flesje wijn en daar geniet ik nu van terwijl ik het verslag maak. Ohja er is ook nog een echtpaar vandaag 40 jaar getrouwd en we hebben voor ze gezongen. Ook kregen ze een beeldje (Jacobus als pelgrim). Mijn enkel is blauw en gevoelig. Zit nu met pootje omhoog. Het diner was niks. Bord rauwkost met half ei. Azijn, olie, peper en zout zelf tevoegen. Smaakloze vis met aardappelen. En een waterig toetje met kaneel. Maar gelukkig tracteerde het bruidspaar op een heerlijk stukje taart. We waren een beetje laat naar beneden gegaan en zaten aan een tafel voor 4. De dames El en Ellen kwamen bij ons zitten. We hebben heel wat afgelachen. Nu nog douchen en slapen.

1. Esther:
    26 augustus 2018
    Oh oh mam, goed uitkijken! Je moet nl wel weer heelhuids naar huis straks!
    Het eten was niets, maar gelukkig is dat dan nog taart hahaha, rauwkost is veel beter voor je😜 Grapje, ik hoop dat de taart lekker smaakte. Morgen rustig aan doen met die enkel en veel plezier!! Liefs je dochter 😘
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    26 augustus 2018
    Ja, haastige spoed enz...… en een mens kan niet alles.... is maar al te waar. Maar wat een geweldige belevenis! Je hoeft niet RK te zijn opgevoed om dit te waarderen. Ik heb verschillende ervaringen gelezen, ook van mensen die gewandeld of gefietst hebben. Doe je voorzichtig??????? Groet, Truus.