Spanje /Portugal

22 augustus 2018

Woensdag 23 augustus 2018
Na het ontbijt , tanden poetsen en koffer sluiten. Om 9.00 uur op weg naar El Escorial. Onderweg zien we het monument: Vallei v/d Gevallenen, slachtoffers Spaanse Burgeroorlog 1941-1959. (46.000 slachtoffers). In El Escorial is een groot klooster (eind 16de eeuw)Philip II. Kenmerk St.Laurens op de grill. Hier kregen we een rondleiding door een enthousiaste gids via audio in het engels. Het klooster is in gebruik door monniken en studenten. Er is een prachtige bibliotheek en een basiliek. Tevens grafkelder voor de koninklijke families van de Bourbon Parma en de Hapsburgers. Overal prachtig beschilderd door Italiaanse leerlingen van de schilder Michel Angelo. Aan weerszijden van het hoofdaltaar in de balisiek waren kamers waar Philip II en zijn dochter Elisabeth de H.Mis vanuit hun bed konden volgen. Philip is 72 jaar geworden. Na de rondleiding gaan we het stadje in. We ontdekken een kapel (H. Maagd Gracia) en een aantal grote poppen. Ik heb nog gevraagd of iemand wist waarvoor de poppen dienden maar de dames spraken geen engels. We eten een broodje en drinken koffie. Als we richting plein gaan lopen we een galerie binnen en Joke is meteen weg van een ets. Ze regelt de aankoop. Net op tijd terug bij het plein en we gaan terug naar de bus. Oja op het plein een standbeeld van Chrispin. Ik heb gezocht op internet "een karikatuur van Jacinto Benevento". Ga het thuis uizoeken. De buschauffeur en reisleidster gaan nog even op zoek naar het Amerikaanse echtpaar. Al snel gevonden, dus gaan we op weg naar Avila. We rijden over goede wegen bergje op bergje af en krijgen ook nog een flinke regenbui. Hoogste punt is 1000 meter. In Avila gaan we met de roltrap omhoog naar de Cathedral. Rondleiding door Francine met audio (super) . Ook nog even door het museum van de kerk. Wat een rijkdom. Dan maken we een wandeling over de stadsmuur met 88 torens. Via het stadje en de roltrap terug naar de bus en dan op weg naar ons hotel in Salamanca. Om 18.45 uur ingecheckt en naar de kamer. Ohje een breeeed 2 persoonsbed. We besluiten het zo te laten. 20.00 uur diner. Met Kees/Anneke, Fred/Reina, Hans/Margo, Joke en ik. Lekker gegeten en veel gelachen. Hoe hebben jullie elkaar ontmoet was o.a. een gespreksthema. Ook ons 2persoonsbed bed kwam tersprake en het belletje in het kussen. Geen grapje. Als je het rolkussen schudt klinkt er een geluidje. We denken aan een soort beveiliging. Maar alleen ik had het nog maar gehoord. Dus drank!!!!!!!?. Maar nee Joke heeft het nu ook gehoord. Nog even mijn glaasje leeg maken en plat.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    23 augustus 2018
    Weer een heleboel gezien zus. Het begin van je verhaal roept weer herinneringen op, maar de grap van het belletje vind ik te gek! Dat heb ik ook nog nooit gehoord. Groet, Truus.
  2. Esther:
    24 augustus 2018
    Wat zien jullie veel!! En dan ook nog wat regen, lijkt Nederland wel hihi

Veel plezier nog!!
    😘 Esther