Spanje /Portugal

24 augustus 2018 - León, Spanje

Woensdag 23 augustus 2018
Nog even over het belletje. Nee geen grapje. Vanmorgen ontdekte ik wat waarschijnlijk de oorzaak was. Het geluid kwam uit de boxspring. Ik had al vanalles uitgeprobeerd, kon de vinger er niet op leggen. Vannacht toen ik draaide en het kussen onder mijn schouder duwde hoorde ik het geluid. Vanmorgen zat ik op de rand van het bed ter hoogte van het kussen en jawel weer. Mijn conclusie: veer of veren die bij druk of beweging elkaar raken. Een irritante ervaring. Zo nu deze dag. Opstaan, ontbijt en koffer dicht. 8.30 uur vertrek. Alles gaat goed en het is mooi weer. Salamanca staat op het programma. Het is een half uurtje rijden en dan gaan we te voet verder. Over de Romeinse brug (rivier Tormes) waar nog een deel van een beeld staat uit de oudheid. Daar ontmoeten we Carmen onze locale gids. Een vrolijke tante, die ons een hoop informatie verschaft. Over Hannibal die op zijn reis van noord naar zuid op zijn olifant ook Salamanca veroverd. Ze wijst ons op de schelp van de pelgrims en op de prachtige oude gebouwen. Wat een decoraties. Alle gebouwen zijn van zandsteen en omdat deze stenen glimmen wordt Salamanca ook wel de gouden stad genoemd. De universiteit stamt uit 1218 gesticht door Alfonzo IX. We bezoeken de aula, collegezaal en de bibliotheek. Als de studenten vroeger de geleende boeken niet tijdig terug brachten, kregen ze eenmalig een standje. Bij herhaling vervielen alle privileges. Dus geen examen, trouwen in de kapel etc. Het onderwijs had een hele stevige band met de katholieke kerk. Dan volgt de informatie over de kathedralen. Ja de Cathedral Vieja uit 1120 en de tussen de 16/18de eeuw gebouwde Cathedral Nuvea. De 2 cathedralenvormen nu een gebouw. Bij herstelwerkzaamheden van de steunberen van de Cathedral is een grapje gemaakt. Er is nl. een astronaut afgebeeld. Deze bestond natuurlijk niet in de 18de eeuw. Zo is er bij de universiteit een kikkertje op een schedel afgebeeld. Volgens de legende brengt deze geluk.als we genoeg informatie hebben gaan Joke en ik eerst aan de koffie met gebak. Erg lekker. Dan bezoeken we de Cathedral. Imposant al die pracht en praal. Deze bezichtiging door de oude en nieuwe kerk met de grafkelder nam meer tijd dan wij dachten. Dan gaan we nog even naar het museum Casa Lis. Een tentoonstelling van Lilac en Art Deco. Prachtige voorwerpen, schilderijen en balletfiguren. Ook het dak is schitterend. Tijd tekort. Nog een broodje kopen en naar de verzamelplaats. Om 14.00 uur start Manuel de bus en gaan we met een thee/koffiestop naar Leon. Tegen 17.00 uur ingecheckt en om 17.30 uur wandelen we gezamenlijk over de brug met de leeuwen naar het historische centrum van Leon. We zien nog een pand wat gebouwd is door Gaudi. Apart maar Barcelona heeft mooiere huizen van hem. We bezoeken de grafkelder van de Basiliek en bewonderen de Graal en de botten van de heilge Isodorus. Op een terras drinkt het hele gezelschap een glaasje. Op de weg terug willen we pinnen en Jan kijkt over onze schouder mee of het goed gaat. Gauw opknappen en aan tafel. Het is ondertussen 20.30 uur. We zitten aan tafel met Wil/Anton, Truus/Gemma, Anna en Thea. Gezellig diner. We krijgen van Jan /Cinda een kikker (sleutelhanger ). Leuke geste. Jan werkt als vrijwilliger bij de VVV in Arizona. Dus maakte meteen reklame. Het is ondertussen 23.45 uur en Joke slaapt al. Ga nog even douchen en plat..
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    24 augustus 2018
    Heerlijk! Wat heb je weer een mooi verhaal gemaakt. Rijkdom! Rooms Katholiek of V.O.C. Tijd de kunstenaar en de vakman/vrouw kreeg een kans en brood op de plank. Wij genieten ervan toch? Tot morgen! Groet, Truus.