Spanje/Portugal 2018

21 augustus 2018

Dinsdag 21 augustus 2018.
Net voor de wekker wakker. Het is 03.00 uur. Bed uit en opschieten. Ontbijt, de planten water en de koffer dicht. Nu wachten op de taxi. Maar dan belt Joke. De bestelde taxi komt niet opdagen dus een andere gebeld en die komt eraan. Een beetje later maar om 05.20 uur zijn we toch op Schiphol. Ook het inchecken gaat verkeerd. Bij balie 8 wordt ook dit probleem verholpen. Door de douane en dan aan de koffie/thee. In het vliegtuig zitten we niet bij elkaar. Dat inchecken gaat blijkbaar erg rommelig want ook de dames die naast me zitten hebben thuis ingecheckt en kregen ook verschillende plaatsen. De vlucht gaat verder prima al krijgen we wel een rondje extra van de KLM wegens drukte op vliegveld LLEGADAS Madrid. Vanuit het vliegtuig prachtig zicht op de lappendeken bij Madrid. Uitstappen, toilet, koffer halen en naar de bus. 10.00 uur.
Chauffeur Manuel, reisleidster Francine en een gezelschap van 32 personen. Prachtig zonnig weer. (een beetje warm). Huishoudelijke regels en dan begint het avontuur. Francine heeft een prettige stem en is goed verstaanbaar. Madrid ligt op een hoogvlakte 600 meter boven de zeespiegel en heeft6.000.000 inwoners. Na 1946 is Madrid ontzettend gegroeid. Eerst gaan we naar de arena. Hier vinden nog steeds stierengevechten plaats. Een aantal standbeelden en een sculptuur van stieren op een muur. Dus foto's maken. Dan naar het voetbalstadion Bernaeu waar we koffie drinken en even de grasmat bewonderen. Dan rijden we door het zakelijke gedeelte van Madrid met vele prachtige gebouwen. Ze hebben hier een architect met prachtige ideeën die ook uitgevoerd worden. Spectaculaire hoge torens 300 meter hoog 4 op een rij en elke toren anders. KPMG zit in een toren en PWC in de andere. De overige namen zeiden mij niets. Heel veel glas. De architect hield en houdt zich echter nooit aan de begroting. Ook passeren we een gigapark , een station met in het verlengde een botanische tuin aangelegd eind 18de eeuw Karel de III. We stappen uit de bus en lopen via de parkeergarage Orienta onder het paleis naar de tuin met standbeelden. Francine verteld het een en ander en voert ons door de stad. Via Plaza de Mayor naar Plaza del Puerta del Sol. Daarna worden we los gelaten. Eerst nog even de beer die snoept van de aardbeienboom op de foto, de tegel die het midden aangeeft van Spanje en de prachtig gedecoreerde gebouwen. Dan lopen we terug naar de etalage van de klokkenmaker. Deze man zit op de pui tussen de klokken van het carillon en maakt een beweging alsof hij de klok repareert. Leuk om te zien. Op de grond voor de winkel ligt een koperen plaat met een verwijzing dat de winkel al meer als 100 jaar bestaat. (Bij ons hofleverancier). Dit werd ons verteld door een groepje Nederlanders die een rondleiding hadden gehad. We ontdekken aan de muur tegels met straatnamen en een afbeelding die gelijk is aan de kerk in die straat. Ook ontdekken we de tegel van koningin Isabel II en op het plein staat haar standbeeld. We kopen een broodje en lopen richting paleis. Gaan nog even op een terrasje zitten voor een kopje thee en de bus rijdt om 15.15 uur uit de garage naar hotel FC VILLALBA. Eerst bijkomen, douchen en foto's controleren. Als ik mijn verslag tik regent en onweert het. Pittige klappen. Om 20.00 uur eten en dan slapen.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    21 augustus 2018
    Geweldig! Toch een verslag! En al heel wat beleefd, kan ook niet anders als je zo vroeg op pad gaat. Geniet er van en tot morgen! Welterusten !