Sicilie

10 september 2014

Vervolg maandag
Nadat we even op ons terras gezeten hadden zijn we op stap gegaan. Truus was blut. Dus op snor naar zo'n geldspuwer. Gevonden en terug gewandeld. Je komt overal reisgenoten tegen, dus hier en daar een praatje. Om 20.00 uur met Gradi en Koot naar Ciao Ciao. Pech het restaurant was gesloten. Dan maar Piedro. Bestelling gedaan en gezeillig zitten praten. Gradi is 63 jaar, (leuk mens) en Koot is 85 jaar. (Een beetje warrig) Daar kwamen Stef en Mat ons gezelschap houden. De laatste 2 kregen nog eerder eten als wij. De ober kende het spreekwoord; de eerste zullen de laatste zijn en de laatste de eerste. Maar alles kwam goed. Als toetje een kopje thee. En naar ons bed.

Dinsdag, 9 september
Ontbijten en 08.00 uur in de bus. Vandaag naar Syracuse. Nog even cultuur snuiven. Vandaag staan Ortigia (historisch centrum), de Dom met de griekse zuilen, de Arethusabron en de ruïnes van de Apollotempel. Na 2 uur rijden koffie bij een tankstation. Dat ging sneller dan in de stad. Om 10.45 wandelden we in de stad. Eerst de ruines en toen we bij de kerk (1728-1753) kwamen, was er weer een bruid. Heel chique. Pa begeleidde dochter naar het altaar. Bruidsmeisjes in het groen. Ze waren zeker 20 geweest en een meisje van 5 ?? in het wit. Het gezelschap was chique. Maar hierdoor mochten we niet in de Tempio di Minerva (dom) .We zijn op het kerkplein ook nog gefilmd door een drone. Verder wandelend zagen we de bron met in midden een papyrus. Verder door de Joodse wijk met de San Filippo Apostolo, de kerk die over de synagoge gebouwd is. Ook de Santa Lucia bekeken waar het schilderij van Carvacio "de begrafenis van Santa Lucia" hangt. Toen werden we losgelaten en zijn Egbertes, Koot en Gradi met ons heerlijk aan de haven een Freddo (koude koffie) gaan drinken en een salade eten. Doordat de ober niet wilde afrekenen hadden we geen tijd meer voor de Dom. Zonde...... Om 14.00 uur weer verzamelen bij de bus en toen een korte rit naar het Griekse Theater. Een prachtig bewaard theater waar nog elk jaar stukken worden opgevoerd van 2500 jaar geleden. Vlakbij is het Orecchio di Dionisa. Een uitgehouwen grot in de vorm van een oor waarvan de legende zegt: "de tiran Dionysius kon de gevangenen horen praten". Ook nog even het Romeins amfitheater bekeken met het kolossale offeraltaar Hiero II met een afmeting van 198 x 25 meter. Hier konden 400 stieren gelijk geofferd worden. 16.00 uur terug in de bus retour Letojanni. Nog even gezwommen al was het water niet zo lekker en ons opgeknapt voor het afscheidsdiner. Na een lange wandeling langs de boulevard gezellig gegeten met Stef, Mat en Gradi. Om 23.00 uur plat.

Woensdag 10 september
Vroeg opstaan en om 06.00 uur aan het ontbijt. Koffers inladen en richting vliegveld Catania waar we veel te vroeg arriveerden. Geen file. Ingecheck, koffie met wat zoets en wachten op vlucht 538. 14.00 uur op Schiphol waar we enige tijd moesten wachten op de koffers, terwijl Esther al stond te wachten. Afscheid genomen van de medereizigers en hup de auto in en via Santpoort nrd. (Truus afgezet) naar de Boeg. Thuiskomen is toch ook fijn. Eerst even een beker thee en de post gesorteerd. Koffer uitgepakt en meteen een was aangezet. 18.00 uur een kom soep met een krentenbol. Morgen gaan we weer gezond doen.

Een fijne leerzame vakantie met zus Truus.

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    10 september 2014
    Nou u kunt terugkijken op een mooie vakantie! Nu even genieten van de rust. Groetjes Yvonne.
  2. Esther:
    11 september 2014
    Welkom weer thuis mam
  3. P.W. van van Amersfoort Truus:
    11 september 2014
    Prachtig verslag!!! Ook hiervoor hartelijk dank!!! Ik heb het Piet voorgelezen. Hij is nu helemaal op de hoogte.