gran canaria

31 december 2014

24 december 20 14
Vroeg op voor een weekje weg naar de zon. Esther heeft Anneke opgehaald en rijdt ons naar Schiphol. Inchecken en aan de koffie. Dat was om 8.00 uur. Er was een verandering. Later vertrekken maar geen tussenstop. Elk nadeel heeft zijn voordeel. 12.20 uur gingen we de lucht in op weg naar Gran Canaria. Een goede vlucht met voor ons 2 voorbeeldige kindjes. Een van 2 jaar en een van 8 maanden. 17.00 uur locale tijd, landen we in Las Palmas en de zon schijnt. Nog even met de bus en 18.30 uur opende we onze koffer voor een schoon T-shirt en gingen we op zoek naar een hapje. Lekker gegeten en na een kopje koffie in de bar waar kleuters met muziek bezig gehouden werden door een Nederlandse stagiaire, terug naar de kamer . Nog even wat gelezen en toen om 22.00 uur plat.

25 december
Kerst
Heerlijk geslapen en gedoucht. Buiten op balkon aan mijn reisverslag begonnen. Het zonnetje zie ik nog niet maar het is nog vroeg (8.30). Lekker ontbijt en toen naar de meeting. Geboekt voor een trip over het eiland en nog wat informatie in gewonnen. Koffie bij het zwembad en toen de badkleding bijeengezocht. Wandelend naar het strand. We liepen omlaag dus geen probleem. Langs hotels, een mooie cactustuin en een minigolf. Bij de holes leuke objecten o.a. de eifeltoren, vrijheidsbeeld, toren van Pisa en een Hollandse molen zonder wieken. Bij het strand wat gegeten en toen badpakken aan. Zitten puzzelen en nog wat gedronken. Toen we het zat waren even met de voeten in het koude water en richting ons hotel. Terwijl we omhoog liepen stopte er een auto, de chauffeur nam ons mee. Hij werkte bij de receptie van ons hotel. Wat een mazzel hadden wij. Anneke ging even plat en ik heb een paar baantjes gezwommen. Lekker warm water. Gedoucht en de Libelle gelezen op het balkon. Om 17.30 uur een kerstborrel met hapjes en op de foto met het personeel. Gezellige boel. 18.00 uur Kerstdiner. We kregen gezelschap van een Duitse uit Keulen. Gezellig zitten kletsen en lekker gegeten. Na afloop werden we verrast en kregen we een rode roos. Koffie in de bar en nog even de kinderdisco met de kerstman beluisterd. De kerstman deelde cadeautjes uit (alleen kinderen). Nog even op balkon nagepraat en nu ogen sluiten. (22.15 uur).

26 december
Goed geslapen en een heerlijk ontbijt. 10.30 uur met de bus naar Puorto Mogan. Daar is op vrijdag een hele grote markt. Prachtig weer en heerlijk over de markt geslenterd. Koffie gedronken en zandsculptuur bewonderd. Een berglandschap. Via klein venetie (leuke bruggetjes en prachtige bloeiende planten) verder gewandeld. Om 13.30 uur met de ferry naar Puorto Rico (20 minuten). Plaatsen in de schaduw dus goed uit te houden. Puerto Rico is vreselijk toeristisch een en al hotel tegen de kliffen. Een broodje gegeten en wat gedronken en toen de bushalte gezocht. Maar ook deze keer moesten we het 2 keer vragen. Toch gelukt. Precies op tijd kwamen we bij de halte aan en konden zo instappen. De chauffeur had haast. Toch veilig in Puorto Mogan gekomen. Een prachtige weg langs de kust met veel bochten. Dan is het nog een hele klim naar het hotel. Ook dat lukte. 16.00 uur eerst een kopje koffie en toen naar het zwembad (voor volwassenen). We dachten lekker rustig. Was ook zo, maar het water was heeeeel erg koud. Anneke besloot er niet in te gaan, ik heb 5 schoolslagen gedaan en rap terug naar het trappetje en eruit. Brrrrr wat was dat water koud. Nog even liggen lezen en terug naar de kamer. Douchen en nog even puzzelen. 18.45 uur diner (o.a. spaghetti) , koffie, nog een wijntje en bingo gespeeld. 22.00 uur terug op de kamer. Verslag maken en gaan slapen.

27 december
Een onrustige nacht voor Anneke (ik heb goed geslapen) zit ik om 8.30 uur op ons balkon mijn verslag te controleren. Ik was hier en daar wat vergeten. Maar omdat wifi me hier te duur is kan ik er nog steeds iets aan veranderen. Straks eten en dan kijken hoe het verder gaat. We hadden besloten om vandaag ons te vermaken bij het zwembad. Eerst koffie en liggen lezen, toen lunchen en badpakken aan. Weer liggen lezen en af en toe van stoel wisselen omdat we uit de zon raakten. Even een kleine wandeling naar de supermarkt en dan op het balkon een spelletje gespeelt. Diner om 19.30 uur, koffie etc. Van zo'n dag niksdoen wordt je ook moe.

28 december
Vandaag onze VIPtrip over het eiland. Dus de wekker ging om 7.30 uur. Om 8.00 uur ontbijt en precies om tijd reed het busje voor. Wij werden als laatste opgehaald en de tocht kon beginnen. We kregen informatie van de gids via iets technisch!!! maar heel duidelijk. (Een belg). Het eerste stukje zat ik voorin. Maar bij de koffiestop vroeg een man of ik wilde ruilen. Wagenziek. Jammer. .........
Bij de koffiestop waren ook schildpadden en leguanen en een klein museum. De natuur is prachtig en het weer prima. De vergezichten erg mooi. Over grote en kleine wegen (die overigens prima zijn) met heel veel bochten naar ? met een mooie kerk met kerststal en mooie gebrandschilderde ramen. Een ijzeren monument en een goed restaurant, waar we lekker gegeten hebben. Het hoogste punt van het eiland bezocht en de enige bewoonde krater Pico Bandama (niet naar het topje geklommen) Anneke wel. Hier en daar foto's gemaakt en toen de gasten weer naar hun hotel gebracht. Wij waren de laatste. Om 17.15 uur een kopje koffie en cake. Een blaadje fruit meegenomen en even op ons balkon nagepraat. Diner en koffie en genoten van de goochelaar met assistent. Jongeman deed het leuk. De wisseltruc vind ik knap. Nog even een alcoholvrije mierzoete cocktail (san Francisco). 22.30 uur weer op de kamer.

29 december
Onrustige nacht, douchen en ontbiit. Bij de balie gevraagd welke bus naar Maspalomas. We willen naar Dunas de Maspalomas. Prachtig duingebied met een wandelroute. De buschauffeur van nr 1 zei: Ik ga niet naar Maspalomas. Dus wij wachten op de volgende. Achteraf moesten we gewoon met nr 1 mee en overstappen we Porto Rico. Fijne chauffeur!!! Daar aangekomen eerst koffie en water gekocht. Toen van start. Ook hier een zandsculptuur. Het mulle zand liep zwaar dus de kustlijn opgezocht. Dat liep beter. Wel probeerden we de paaltjes in de gaten te houden. Wel werden we afgeleid door al die naakte mensen. Bij een strandtent een broodje gekocht en verder lopen. Ging volgens ons prima. De foto's van de duinen zou ik op de terugweg wel maken. Bij het eindpunt?? gingen we via de boulevard terug. Heerlijk in de zon met een lauwe wind. Opeens moesten we kiezen, het mulle zand of (dachten wij) even via een straat achter de huizen. Dit was natuurlijk niet juist. Na een uurtje wandelen zagen we de vuurtoren bij het strand en deze was wel heel erg ver weg. Even de weg gevraagd en verder in de goede richting. Even debatteren bij de rotonde en opeens ontdekten we een bushalte. Hoera met een kwartiertje kwam de juiste bus. De duinen hebben we nog wel gezien echter vanuit de bus. Dus foto's homaar. Weer een les voor de volgende keer. Overstappen in Porto Rico en om 17.30 uur zaten we lekker aan de chocomel. Een beetje fruit gegeten op het balkon en om 19.00 uur naar beneden voor diner. Koffie en nog even naar Pop & Rock geluisterd. Klonk niet zo best. Dus naar boven en nakletsen en slapen.

30 december
Somber weer, geen zonnetje te bekennen. Eerst maar ontbijten en dan zien we wel. Na het ontbijt nog even een kopje koffie en toen plannen gemaakt. Bij Puorto Rico hadden we een boulevard ontdekt dus gingen we voor een wandeling. Eerst de bus (reed net voor onze neus weg) 20 minuten wachten. Na een leuk ritje even de goede richting zoeken en heerlijk langs de kust gelopen. Af en toe over de rand gekeken waar de jeugd op de onderliggende rotsen liepen en kreeftjes zochten. Koffiepauze bij een chique tent. Anneke ging voor een crêpe (ordinaire pannenkoek) maar wel lekker. Gewandeld tot einde pad. Toen kwamen we bij een ruig paadje dat omhoog ging over een rots. Dat zagen we niet zitten en zijn weer terug gewandeld. Natuurlijk te ver (praten en niet opletten) we moesten terug en toen afslaan om bij de bushalte te komen. Eerst nog een ijsje en toen wachten op bus 1 terug naar Taurito. Het zonnetje verdween af en toe maar dat maakte ons niet uit. 17.15 uur weer in hotel. Chocomel en iets lekkers en toen op balkon een spelletje rebus. Nog even lezen en om 19.00 uur weer met de liften naar het diner. Het geijkte ritueel. Eten, koffie, mensen beoordelen en 22.00 uur naar de kamer. Nog even lezen en dan plat. Wel even de wekker gezet want morgen staat om 10.30 uur de bus voor de deur om ons naar het vliegveld te brengen.

31 december
Voordat de wekker afging stond Anneke al onder de douche. Koffer op bed en inpakken. Nog even ontbijten en dan wachten op de bus. Precies op tijd kwam deze aanrijden, koffer onderin en rijden richting vliegveld. Nog iemand ophalen bij een golfresort (prachtig terrein) en rond 12.00 uur stonden we in een lange rij om in te checken. Gauw een kopje koffie en toen met een bus naar het vliegtuig. Een goede vlucht en om 18.51 uur landen we op de polderbaan en om 19.30 uur haalden de koffer van de band en Paul stond te wachten. Als een duiveltje uit een doosje kwam plots Barry tevoorschijn. Anneke afgezet in Assendelft en bij Paul en Yvonne een kopje koffie met warme oliebol naar binnen gewerkt. Lekker. Thuis de koffer geleegd, telefoontjes afgehandeld, verslag afgemaakt en dan pak ik een wijntje met nog een meegekregen oliebol. Het was een fijne, heel zonnige vakantie met Anneke Strijland.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    1 januari 2015
    Wat een leuk verslag, ik zag het allemaal voor me.
    Het mooie weer, wandelen en toch nog bijzondere dingen zien.
    Je weet nu hoe het is Kerstmis in de zon! Voor herhaling vatbaar?
    Groeten, Truus.
  2. Yvonne de Jong-Schipper:
    5 januari 2015
    Leuke dingen gedaan. U kan terugkijken op een lekkere warme kerstvakantie!