New York

Zondag 17 mei 2015

Nadat Paul ons bij Schiphol heeft gedropt, om 8.20 uur en we ingecheckt ziin hebben we een rolstoel gecharterd. (Joke heeft nog last van haar voet) Via de parfumerie en de koffie ook nog een toiletstop heb ik Joke naar gate 2 gereden. Mooi op tijd gaan we de lucht in en begint de vlucht van 7.21 uur naar J.F. Kennedy airport. Een goede vlucht kan niet anders melden. Uit het vliegtuig gaat Joke weer in de rolstoel maar dit keer wordt ze gereden door een studente uit Bangladesh. Supersnel staan we buiten en in een taxi op naar het hotel. Daar heeft de juffrouw achter de balie even problemen met mijn naam dus het duurt even eer ze de reservering vindt. Om 16.15 uur stappen we onze kamer in. Netjes. 17.30 uur wandelen we naar Dock's in de 41th straat , waar de schoondochter van Joke al op ons wacht. Spontane dame. Lekker gegeten en heerlijk gebabbeld. Katherine gaf ons enkele tips en een uitnodiging voor donderdag. Na het eten terug gewandeld naar het hotel en mijn verslag gemaakt. Het is 20.00 uur (Amerikaanse tijd). Tijd om te gaan slapen. (02.15 uur Hollandse tijd).

Maandag 18 mei 2015
Na een goede nacht en een verfrissende douche om 8.00 uur de deur uit. Eerst naar Central station 42th street. Daar gezocht en gevraagd en rondgekeken. Op de markt koeken en water gekocht. Uiteindelijk ook metrokaarten gekocht. Met de metro naar de ferry in Lower Manhattan. Deze ferry vaart langs het Vrijheidsbeeld. Een tocht van 20 minuten. Het is vroeg en heiig. Toch een mooi panorama. Meteen de boot weer terug genomen. In de Whitehall aan de koffie. Met onze metrokaart kunnen we 7 dagen onbeperkt reizen, dus weer de metro gepakt richting World Trade Centre. Na een korte rit moeten we een station terug. Geen probleem. Met het boek en de plattegrond in de hand en hollandse mond vinden we de S.Paul Chapel en WTCMemorial. Indrukwekkend. Na wat dwalen komen we in de wintertuin van World Financial Centre. We hebben ons verbaasd over de entourage. Prachtige trap (marmer), eetgelegenheden en mensen. Lekker een stukje pizza gegeten en toen rondgewandeld, toilet gezocht en gevonden ook nog even aan de Hudsonbaai van het uitzicht genoten. Via de metro naar Wallstreet Trinity church bewonderd en de prachtige gebouwen. Ook nog een schattig straatje ontdekt met kleine huizen met trapgeveltjes. Verstopt tussen de enorme wolkenkrabbers. Via roltrappen komen we weer bij het water. Uitzicht op het helikopterplatform. Er zijn toeristen genoeg die even de lucht in willen. Ontdekken dat we vlak bij een metro station zijn, dus weer omlaag en via een overstap (we worden al handig) terug naar Central station. 17.30 uur ga ik languit op bed vast mijn verslag maken. Om 19.30 uur een warme hap bij Roast. Bij Deli een flesje rode wijn gehaald en op de kamer opgedronken.

Dinsdag 19 mei 2015
Om 8.00 uur onder de douche en daarna even overleggen wat te doen. Eerst ontbijten (croissant met kopje thee). Dan met de metro naar Central Park. Gevonden maar wel met een omweg. Prachtig weer dus op zoek naar fietsen. Dat valt tegen. Bliikt $15per uuur te kosten. Dat doen we niet, dus wandelen. De eekhoorntjes vliegen de bomen in en we zien kleurige vogels. Koffie bij een deftig restaurant (de koffie werd door 2 personen gebracht). Maar de koffie was prima. Verder naar het terras van Badshesda. Mooie fontein en prachtig gebouwtje met fresco's en bewerkt plafond. Bij het Boathouse kippensoep met patat gegeten. De kip was echt in de pan gevallen. Ook het monument voor John Lennon gefotografeerd. Metro naar Times Square. De reklame komt van alle kanten op je af. Foto's gemaakt en een poosje op de trap gezeten bij father Duffy en uitzicht over Broadway. Als we naar de metro lopen ontmoeten we 2 naakte dames, die beschilderd zijn met de amerikaanse vlag en op hun billen de letters NY. Op naar Flatiron in de 23th street. Een prachtig gebouw in de vorm van een strijkbout (het boekje beschrijft een lelijke stoomboot). Even gerust op een bankje. Water en yoghert gekocht en toen in de spits (overvolle metro's) terug naar Central station 42th street. 18.00 uur op bed aan de yoghurt. Uitrusten napraten en daarna nog even warm eten. Gisteravond was het eten goed bij Roast dus vanavond maar weer. Wijntje op de kamer.

Woensdag 20 mei 2015
Wakker 7.45 en douchen. Op tijd op stap. Eerst ontbijten en toen terug naar hotel voor een warmere jas. Temperatuur viel tegen. Vandaag staat Rockefeller Center op het programma. Dus de metro. Aangekomen op 5th avenue even oriënteren, algauw vraagt een man "problemen", neehoor maar we willen naar Top of de Rock. Nou ga maar mee, want ik werk daar. Vorig jaar was hij nog in Amsterdam geweest bii het fantastische concertgebouw orkest. We hebben begrepen dat hij iets met techniek heeft. Top of the Rock bevindt zich in het Rockefeller center. Gelukkig nog niet druk, dus na een kwartiertje staan we al op 67ste verdieping. Een razendsnelle lift. Prachtig uitzicht (helder weer). Via de roltrappen naar de 70ste verdieping. Je blijft foto's maken. Weer op de begane grond rond gelopen door het center (winkels).De St.Patrick cathedral aan de 5th avenue heeft prachtige gebrandschilderde ramen. Het hoofdaltaar staat in de steigers, dus altaar niet kunnen bewonderen. Terug in Rockefeller Center zien we mannen in de rij staan om hun schoenen te laten poetsen in een winkel. Ik mag er een foto van maken. Lunch gebruikt en toen met de bus naar de NY Public Library. Ook weer een kolossaal gebouw met korintische zuilen en marmeren trappen. Echter ook hier renovatie. De beroemde leeszaal gesloten. Jammer. Wel de fototentoonstelling bekeken. Weer op de bus naar Empire State. Even gezocht en de buitenkant gefotografeerd. Daar Joke zere voeten heeft, een taxi gepakt. Dit keer om 16.30 uur terug in hotel. Om 17.00 uur even naar het dakterras, maar een wijntje voor $16 is niet leuk. Dus naar Roast en Deli voor eten en drank. Dit keer op de kamer gegeten. Beentjes omhoog en tv kijken. Vanavond houden we het rustig en kunnen de voeten herstellen.

Donderdag, 21 mei 2015
Heerlijk geslapen, we kunnen er weer tegenaan. Douchen, voetverzorging en ontbijten. Tijdens het ontbijt zitten we aan het raam en hebben we op iedereen commentaar. Wel moet je oppassen want er zijn veel hollanders in NY. De metro gepakt naar de 116th street. University van Colombia de school waar Obama zijn kennis heeft vergaard. De studenten van 2015 krijgen hun bul. Daarom waren er veel ouders bij de campus. Gauw een meisje op de foto gezet in vol ornaat. ( met toestemming). Daarna de Riverside church bezocht. Kerk met 70 klokken echter de toren mag je niet meer bezoeken. Terug langs een monument waar ook eeen aantal banken staan ala Gaudi. In Barcelona zijn ze echt mooier. Nog even gekeken bij de uitreiking op de campus, maar de spreekster was te ver weg. Daarna de metro naar Wallstreet voor het concert in de Trinity cathedral. Gelukkig op tijd en er werd mooi gespeeld. (Bach). Daarna moderne stukken, technisch prachtig, minder makkelijk in het gehoor. Toch genoten. Thee en koek en toen naar ons hotel. Een beetje opfrissen en toen met de metro naar Katherine en Veenerick Vos van Liempt. Zoon/schoondochter van Joke. Ze wonen in een appartement op P.Stuyvesant oval. Heerlijk gegeten en gezellig gebabbeld. Om 8.30 bestelt Veen een ubertaxi. De FDR route. Onderweg een prachtige skyline met coca cola reklame, echter geen fototoestel bij de hand. Om 9.30 zit ik op mijn bed en neem de dag door. Nog even tanden poetsen en slapen.

Vrijdag, 22 mei 2015
Laat wakker en als ontbijt een bakje yoghurt. Douchen en dan in de lobby even ons plan bespreken. Vandaag de Brooklyn Bridge. Met de metro onder de Hudson door naar Brooklyn. Bij een karretje muffins gekocht en op een muurtje opgegeten. Met de stroom mee de brug op. Prachtige constructie en heerlijk gewandeld. Joke vindt de eerste toren ver genoeg en ik ben tot het midden gelopen. Almaar foto's maken van het panorama en de Williams Bridge. Het weer is niet te volgen. Zonnebril op en af. Maar we klagen niet. Bij de metro ontmoeten we een aardige jongeman met hondje en die nam ons mee naar de juiste metro (2x overstappen), we willen naar de Botanische tuin. Even zoeken naar de ingang en zowaar vandaag gratis toegang. Joke gaat op een terras zitten en stuurt mij er op uit. De tuin in en terugkomen met thee en een broodje. Na 20 minuten kom ik terug met thee en sandwich. Ik moest er helemaal voor naar de andere kant van het park. Ben nog door de Japanse tuin gelopen en toen weer richting metro. Om 16.00 uur beentjes omhoog en met koffie op de kamer. 18.00 uur eten gehaald (roti). Ons gekleed voor het theater. Vanavond gaan we met Katherine en Veen naar Lyceum Theatre op Broadway de THE VISIT bekijken. Katherine heeft voor kaarten gezorgd. Katherine en Veenerick zijn producer van deze musical. Het verhaal gaat over een vrouw die als 15jarige uit een dorpje is vertrokken en als schatrijke dame na jaren terugkomt. Het dorpje is straatarm en nu hoopt de bevolking dat de rijke dame hun helpt. Achteraf blijkt dat de dorpelingen haar vroeger niet zo fraai hebben behandeld. De dame wil helpen maar ze heeft een voorwaarde. Haar vroegere geliefde moet zijn leven geven. Het is een prachtige musical, zowel zang, uitspraak als aankleding. We hebben genoten. Na afloop zijn Joke en ik met de taxi terug gegaan naar ons hotel. Broadway is een grote verlichte reclamestraat. Een belevenis op zich. Katherine en Veenerick hebben nog een zakelijke bijeenkomst in het theater. Terug op de kamer nagepraat, even typen en dan plat. Joke haar maag heeft commentaar, hopelijk valt het mee.

Zaterdag, 23 mei 2015
Laat opgestaan en gelukkig is Joke weer oké. ('S nachts haar diner eruit gegooid en toen heeft ze lekker geslapen). Gedoucht en ontbijt gehaald. Op zaterdag zijn er veel zaken later open dus het late opstaan kwam goed uit. Wandelend naar 40th street 3 avenue om ons even te oriënteren voor morgen. Onderweg even Chrysler Bld gefotografeerd. Daarna naar 42th street 2 avenue voor News Bld voor de wereldbol in de lobby. Pech gebouw gesloten maar de wereldbol gefotografeerd door de ramen. Het atrium bij Ford Foundation Bld is niet te zien. Via United Nations Plaza de Queensboro Bridge bewonderd. Prachtige skyline Queens. Terug richting westkust maar eerst even thee/koffie met appleturnover. Overleg hoe naar de westkant. De bus gepakt, maar behulpzame dames zeiden "uitstappen en 3 blokken verder op de metro". Dit is niet wat we willen. Maarja toch de goede raad maar opgevolgd. Hierdoor vinden we wel een supermarkt. Water, brood en chocola ingeslagen en met de metro naar 14th street. Ons einddoel is echter de High Line. Een verhoogde niet meer in gebruik zijnde spoorlijn wat nu een promenade is. Dus even een taxi. Op de spoorlijn heb je prachtig uitzicht op de Hudson. Ook is er een soort uitkijktoren, maar de lift werkt niet en de trappen zie ik niet zitten. Dus wandelen over de spoorlijn. Halverwege is Joke in het zonnetje gaan zitten en heb ik nog een stuk gelopen. Je komt van alles tegen. Maquette van down town tot upper town, graffiti op een witte muur, hieraan werd druk gewerkt. Kunstwerken van staal prachtige bloemen en een dame met ballonnen waar ze beestjes van maakt. Zelf droeg ze een rood/wit/blauwe hoed van ballonnen. Alles wordt gefotografeerd. Terug bij Joke, overleg, we gaan kijken waar we kunnen eten. En op de hoek van de 14th street 9 avenue hebben we heerlijk op het terras ons verwent, macaroni met kaas en een wijntje. Dan met de metro terug. Nog even een flesje alcohol. Dit keer voor de ouders van Katherine, waar we morgen heengaan. 19.00 uur op de kamer. Nu alles nog vers in het geheugen is meteen het verslag gemaakt. Het weer"zonnig maar koud in de schaduw."

Zondag 24 mei 2015
Vroeg op en als ontbijt een snee krentenbrood. Wandelend naar 40th street 3 avenue waar we Veen en Katherine ontmoeten. Met de bus naar Hampton.

1. Evi den Ouden:
    heel leuk hoor
  2. Yvonne de Jong-Schipper:
    24 mei 2015
    Wat hebben jullie een hoop gezien, leuk hoor. Een hele belevenis en straks veel moois om op terug te kijken. Groetjes Yvonne.
  3. Esther:
    25 mei 2015
    Wat hebben jullie al veel gezien!! Geniet nog even. En een goede reis straks terug!! Liefs Esther
  4. P.W. van van Amersfoort Truus:
    25 mei 2015
    Geweldig! Wat hebben jullie veel gereisd en gezien. En het is nog geen donderdag. Ik ben nieuwsgierig naar de foto's. Een goede vlucht terug en groeten van hier! Truus.