Sicilie

7 september 2014

Zaterdag 6 september
Een kort nachtje. Komt doordat ik het reisverslag van donderdag nog af wilde maken. Maar om even over 00.00 uur ging het licht toch uit. De wekker rinkelde om 07.00 uur. Opstaan, poedelen, ontbijten en om 08.30 uur stapten we weer fris en vrolijk in de bus. Onderweg gids Anna opgepikt en dan begint een dagje Palermo. Na eeen stukje lopen kwamen we bij de Cappella Palatina, een kapel uit 1130 gesticht door de Normandische koning Roger II met schitterende mozaïeken. Onze gids wist veel te vertellen over het scheppingsverhaal en wees ons op veel bijzonderheden. Daarna volgde de San Giovanni degli Emeriti. Een kerk met 5 rode koepeltjes. Eenvoudige kerk maar met een mooie tuin. Gebouwd voor Roger II in 1132 op het fundament van een benedictijner klooster. Verder gewandeld naar de kathedraal. De Cappella di Santa Rosalia. Prachtige mozaïeken en een mengeling van stijlen. Hier vindt men een gebeelhouwde geschiedenis. Buitenzijde Catalaans-gotische portiek en een prachtige klokkentoren. Eindelijk tijd voor koffie. Op de markt gauw een cafetaria gezocht en koffie besteld. Maar het personeel ging eerst even bij een opstootje kijken. Toch kwam het goed en konden we even genieten van een bakkie troost. Toen nog even over de markt. De slagers en visboeren hebben het druk en het is voor ons nederlanders toch vreemd dat alles in de openlucht gebeurd. Na het kopen van wat fruit wandelden we langs een barokkerk waar een bruid in het rood voor het altaar stond. Buiten stond een mooi paardenspan op ze te wachten. We hadden nog meer kerken op ons programma nl. een uit de 12de eeuw La Martorana. Op de koepel is Christus Pantocrator omringd door engelen afgebeeld. Ook een portret van de kroning van Roger II. Gewandeld langs De Fontana Pretoria, de fontein van de schaamte genoemd vanwege alle naaktbeelden. Verder langs de Opera en Piazza Quattro Canti, een kruispunt van de wegen van oost naar west en noord naar zuid. Prachtige gevels op de hoeken. Dan met de bus naar het strand voor de lunch. Een mooie beschilderde kar en auto. Met de bus omhoog naar de Dom van Monreale. Normandische-Arabische bouwkunst gesticht door Willem II in 1172. 228 zuilen met Bijbelse taferelen en natuurlijk veel mozaïek. Waar we om 15.00 arriveerden. Uit de Dom was Wim en ik even de groep kwijt. Toch weer gevonden, ze waren uit de kerk rechtsom gegaan en wij linksom. Nadat we even van het uitzicht hadden genoten, wandelden we nog even door de kloostertuin. 17.30 weer in de bus en terug naar ons hotel. Uitrusten, diner en toen wilden we nog thee. Dat vormde een probleem, want er was een bruiloft en nog groepen om te eten en daarom werd er op het terras geen orders genoteerd. Na veel gesoebat hadden enkele wijn, koffie en Truus thee. Om 21.30; uur welterusten gezegd. Een vermoeiende dag met een uitstekende gids.

Zondag 7 september
Vandaag niet zo vroeg op. Om 09.00 uur vertrok de bus naar Cefalu. Op het programma de Duomo. Prachtig zilveren altaar, moderne glas in loodramen en natuurlijk ook mozaiken. De buitenkant lijkt op een burcht met aan beide zijden een vierkante toren. Even om de kerk gewandeld en in de tuin van een steenhouwer geweest. Voor we de kerk ingingen eerst even op het plein aan de koffie. Echter geen tijd voor wat lekkers. Na het bezoek aan de kerk naar het strand gelopen. Onderweg nog de wasplaats (Lavatorio Arabo) bekeken. Deze wasplaats werd van water voorzien door de rivier. Nog even langs het strand gelopen met Egbertes en Gradi. Terug naar de vuurtoren waar we met uitzicht op zee heerlijk geluncht hebben. Dit keer met een glaasje witte wijn. Om 14.00 uur startte de chauffeur de bus weer voor het laatste stuk naar Letojanni (eerste hotel) waar we ook de laatste 3 nachten zullen slapen. Onderweg heel veel tunnels. Ook nog een stop voor een kopje thee en wat zoets. Om18.00 uur in ons hotel. De groep gaat vanavond in het dorp eten maar wij zoeken wel iets aan het strand. Lekker dichtbij.

1. Esther:
    8 september 2014
    Mam, je kan leuk schrijven en elke keer gaat het je beter af!!! Super om te lezen dat jullie zoveel te zien krijgen met goeie gidsen!!

Liefs
    Esther