Schotland

13 augustus 2017 - Washington, Verenigd Koninkrijk

Zondag 13 augustus 2017
Vandaag een nieuwe chauffeuse Angel. Een forse tante met piercing. Na het douchen, ontbijten en koffer inladen vertrekken we naar New Lanark. Ongeveer 1 1/2 uur rijden. Het weer is zonnig met wat kleine wolkjes. Bij aankomst krijgen we meteen een rondleiding (audio systeem een hele verbetering t.o.v. vroeger). We lopen over een complex waar vanaf 1816 een weverij/spinnerij was gevestigd. Het hele complex valt nu onder Werelderfgoed. In 1816 werd Robert Owen(schoonzoon van het de directeur van de Bank of Schotland) hier manager. Hij had hele vernieuwende ideeën. Hij bepaalde dat er geen kinderarbeid meer mocht plaatsvinden, zorgde voor onderwijs, goede huisvesting en betere werkomstandigheden. Zeer vernieuwd. Nu is het complex enigszins een openluchtmuseum. Schooltje, huisvesting , alles in 1 kamer later meerdere kamers, de winkel en het woonhuis van Robert. Een prachtige stoommachine, de 550HP Petrie Steamengine. Ook maakten we met en soort treintje een ritje (visueel) door de fabriek. Even kijken bij de waterval en op het dakterras met hazen van gaas. Broodje en een ijsje gekocht. Dan is het weer tijd voor de bus. Dan rijden we verder richting New Castle. Nog even een koffiestop waar we aan de praat raken met een Engelse dame met Hollandse kleindochter. Onderweg stelt Mirjam voor een stukje van het Hadrian's Wall Path te lopen. Op 2 dames na ging de hele groep mee. Vanaf Roman Fort in Birdoswald naar Willowford. Langs de romeinse muur door een dal en over de heuvel. Prachtig weer en we liepen veel vlugger dan Mirjam had verwacht. Angel gebeld en zij pikte ons weer op. We zijn nu officiële Wall Walkers. Om 18.15 uur bereikte we het Holiday Inn hotel in New Castle. Prima kamer 19.30 uur eten en om 21.30 thee op de kamer. Weer een dag voorbij.

1. Esther:
    14 augustus 2017
    Morgen nog een daggie en dan weer op naar huis!! Je hebt iig weer veel geleerd mam en natuurlijk veel gelopen en gezien! We spreken elkaar dinsdag iig!!! Veel liefs Esther
  2. Yvonne de Jong-Schipper:
    14 augustus 2017
    Een mooi vakantie om op terug te kijken, tot gauw!
  3. P.W. van van Amersfoort Truus:
    14 augustus 2017
    Ook dat is voor mij een herinnering de spinnerij/weverij.
    En dan ook nog een dag zonder regen! Top! Zo'n vakantie!
    Goede reis terug! Groet, Truus.