Schotland

12 augustus 2017 - Clydebank, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 12 augustus 2017
De wake up call op de tv ging om 6.15 uur af. Vorige gast had het alarm niet uitgezet. Gauw uitgezet en nog even slapen tot 7.00 uur. Douchen en ontbijt. Toast en yoghert want een engels ontbijt met spek en eieren hoef ik niet. 9.00 uur verzamelen, vandaag staat Glasgow op het programma. Een stadstour en een high tea (verkapte lunch). We zien de prachtige Clyde Arc ( brug over de Clyde met een boog die op de linkeroever links begint en aan de overkant aan de andere kant van de brug staat). Moderne gebouwen zoals : Scottish Events Campus (vorm gordeldier en ovaal ei), Glascow Science Centre. Bells bridge (voetbrug), Oude tolhuizen, tol voor de tunnel voor de koetsen. Tunnel is in 1980 dichtgegooid maar de tolhuizen zijn nog bewaard. Daarna rijden we verder richting centrum. We bezoeken de St. Mungo Cathedral. (Gotische kerk). Prachtige gebrandschilderde ramen met Adam en Eva naakt afgebeeld. (en dat in de kerk). Ook veel blauw in de ramen verwerkt. Pracht houten plafond. De Necropolis (begraafplaats) tegen de heuvel. Het St. Mungo Museum voor wereldreligies en het oudste huisje Glascow Provand's Lordship. (1471 meubilair enz). Aparte lantaarnpalen met 3 symbolen, een vis met ring, takken en een roodborstje. Mirjam vertelde hier de verhalen bij.(te lang). Dan stappen we weer in de bus voor de High Tea (verkapte lunch) in The Sherbrooke Castle Hotel. Heerlijk hartig en zoet, thee en koffie, uitstekend verzorg en aangeboden door SRC wegens veranderingen in het programma. Buiten stond een prachtige Bentley, dus even op de foto. Daarna bracht Andy ons terug naar George Square in het centrum. Onderweg stopt hij even bij het museum Glasgow School of Art voor een aantal mensen. Anneke en ik gaan naar het Centraal Station. Een mooi gebouw en ook binnen het bekijken waard. Prachtige smeedijzeren hekken, een monument voor degene die hun leven gegeven hebben om de Railway te beschermen in de 2de W.O. en winkeltjes etc. Dan wandelen we naar Princes Square Shopping Center. Buitenzijde voorzien van een metalen pauwenstaart. (Staart leuk maar past niet op zo een mooi oud gebouw). Binnen een open ruimte met mooie houten trappen. Ons laatste doel is Gallery of Moden Art in de voormalige beurs (1827). Glazen halve cirkel plafond, grote balzaal en prachtig trappengat. Leuke film gezien met soort dominoeffect met alledaagse dingen zoals stoom, water, vuur en autobanden planken stoelen etc. Heel leuk. Ook nog werk van Andy Warhol en Eduardo Paolozzi. Dan nog even plassen en terug naar George Square. Onderweg zien we nog een optreden van kinderen met doedelzak en trommel. Ook nog een kledingwinkel met heel heel veel oude naaimachines. Even gewacht in het zonnetje en toen met de bus naar Riverside Museum. Een gebouw met een golvend dak en aan de rivierzijde een glazen pui waarin het aan de kade gelegen tallship weerspiegelde. Een mooi gezicht. Om 18.30 uur weer in het hotel. Afscheid genomen van onze chauffeur Andy. Morgen krijgen we nummer 3. Kopje thee en om 19.30 uur diner. (3gangen en koffie of thee toe). Dan nog even een verslag en om 23.00 uur plat. Wat een dag.

1. Esther:
    13 augustus 2017
    Inderdaad, wat een dag. Dat was wel heel veel om te zien. Maar ja, daar ging je toch ook voor heen ;-) Veel plezier de laatste 2 dagen nog!! Kus Esther
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    13 augustus 2017
    Mijn God wat een dag! En dan ook alles verslagen! Ik zie je genieten.
    Hebben jullie nog energie voor de laatste loodjes?
    Groet, Truus.