Schotland

11 augustus 2017 - Clydebank, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 11 augustus 2017
Wakker worden met regen en mist. Maarja dat is ook Schotland en we mogen niet mopperen want de weergoden waren ons steeds goed gezind. Vandaag rijden we door Glen Coe wat tranendal betekent. Al gauw zien we het stoomtreintje rijden. Dit treintje komt voor in de Harry Potter serie. In de bus krijgen we de geschiedenis van de Campbells en de MacDonald-clan. In 1692 hebben de soldaten van Willem van Oranje onder aanvoering van een Campbell de Mac-Donaldclan in de vallei uitgemoord. Vechten is echt niet alleen van deze tijd. We stoppen voor een foto van de Glen Coe. 3 heuveltoppen die de 3 gezusters worden genoemd. Maar de foto's zijn niet bijzonder. Als we verder rijden komt er een mooier uitzicht met watervallen. Dit zijn de tranen van Glen -Coe. Bij het infocentrum een toiletstop en even door de winkel. Daar een aparte omslagdoek gezien en even gefotografeerd. Om 11.45 uur zijn we in Inverary. Een snelle lunch en wandeling door het dorp (straten) en dan gaan we naar the Castle. Daar krijgen we een rondleiding van Mirjam. Het castle is van de Campbells en wordt beheerd door de Duke of Argyll de 13de. Mooi kasteel en prachtige ingerichte kamers en aardige tuin. Mirjam vertelde van een achtergebleven knaap die door de vijand werd gevierendeeld en aan de spijlen van het hemelbed werd geknoopt. Zijn geest waart altijd nog rond. Maar ook de schandaaltjes van recente Dukes. De huidige Duke is zeer geliefd in de vallei. Na het bezoek rijden we richting Glascow langs het meer Loch Lomond. Stoppen bij The Edge of Agryll Forest Park voor foto's. Het weer klaart op. Komen in een file terecht en kunnen hierdoor niet naar het Hill House. Jammer dit is het geboortehuis van de architect Charles Rennie Mackintosch (art nouveau). Om 17.00 uur hotel Golden Jubilee Congerence Hotel Glascow. Mooi uitzicht op water van de Ckyde. Om 19.00 uur diner.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    11 augustus 2017
    Dit is toch wel een heel bijzondere dag, met de nodige voorbije ellende.
    Gelukkig ook mooie momenten! Welterusten! Groet, Truus.
  2. Esther:
    11 augustus 2017
    Het blijft zo leuk om te lezen en zo leren we ook nog wat
    Liefs REDL