Schotland

11 augustus 2017 - Fort William, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 9 augustus 2017
Start 9.00 uur na een goede nacht slapen. We rijden een eindje terug en gaan de brug over bij Inverness richting Culloden. Hier vond de laatste veldslag plaats tussen de Jacobieten (schotten) en de Engelsen (huis van hannover). 1200 schotten en 67 engelsen verloren hier het leven. Na deze veldslag kwamen er ook verordeningen die ervoor zorgden dat de bevolking (clans ) zich niet konden herstellen. Dit heeft grote invloed gehad op de geschiedenis van Schotland. Om 10.15 uur verzamelen en rijden we naar Cawdor Castle. Een aardig kasteel dat bewoont wordt door de 2de vrouw van Graaf Atholl. De tuinen zijn prachtig, heerlijk gewandeld in het zonnetje. Nog even bij het riviertje gekeken. Het water was er prachtig rood/bruin. Ook een prachtige boom met ringen en rood/bruine bast. Nauwelijks in de bus en het regende. Een flinke bui. Op weg naar Loch Ness. Een stadsritje door Inverness. Deze stad was na de veldslag totaal verwoest. Dan langs de grote meren die verbonden zijn door het Caledonian Canal. Bij Loch Ness fotostop. Prachtig uitzicht in het zonnetje. Maar geen Nessie gezien. Hierna volgt de toeristische route naar Gairloch. Schitterende natuur (bomen, bloemen, bergen, water, velden met vee en graan en prachtige luchten) met nog 2 fotostops (o.a. kasteeltje Urquarth) en om 17.30 uur stoppen we voor ons hotel. Sleutel, koffie op de kamer en daarna een wandeling over het strand. Leuke schelpen gevonden (net japanse hoedjes). Als we rond de kerk gelopen zijn komt er een auto aanrijden en de chauffeur opent de kerk. Wij mochten deze even bezoeken. Eenvoudige maar mooie kerk. Terug in hotel even opfrissen en dan eten. Als we koffie gaan drinken is er muziek (country ) heel gezellig. Om 21.45 ben ik ook naar boven gegaan en heb mijn verslag gemaakt.

Donderdag 10 augustus 2017
Vandaag een lange dag. Om 8.00 uur vertrek. En we zijn allemaal op tijd. Koffiestop bij Eilean Donan Castle. Foto van Castle gemaakt, koffie met scone. Toiletbezoek en hup weer de bus in. De omgeving is mooi maar het weer is bewolkt en mistig. Opeens merkt de chauffeur dat hij aan de verkeerde kant van het meer rijdt. Keren en een stukje terug. Hij had een afslag gemist. We rijden naar het eiland Skye. Langs meren en maar ook langs velden met vee. Volgens Mirjam liepen er Lakenvelders in de wei, maar ik vond de witte band niet mooi en breed zoals bij ons.de rotsen bestaan uit graniet en carbon dus rood en zwart. Tegen 12.00 uur rijden we Portree binnen de hoofdstad van Skye. Even een toiletbezoek en door naar een het schiereiland Trotternish. Prachtig panorama van de kliffen en een waterval
Onderweg zien we Old Man of Storr. Een 50 meter hoge grillige basalt formatie. Om 14.15 uur zijn we terug in Portree voor de lunch. Doordat het zo druk was viel het niet mee om een tafeltje te vinden. Toch gelukt en we gingen aan de soep met brood. Ook nog een pancake gekocht voor onderweg. Even het haventje bezocht en een paar foto's gemaakt. Dan stappen we weer in de bus en gaan op weg naar de ferry die ons van Arnadale naar Mallaig op het vaste land terug brengt. De wind trekt aan en af en toe een bui. Maar bij de fotostops is het alle keren droog. De ferry van 17.10 uur vaart keurig op tijd weg naar en ik heb heerlijk een half uurtje beschut op het dek gestaan. Als we de ferry af willen rijden doet de bus het niet. Ik zag ons al duwen. Na even wachten sloeg de motor toch aan en rijden we met fotostops naar Fort William waar we om 19.25 uur arriveren. Kamer zoeken 20.00 uur aan tafel en om 22.50 uur gaat bij mij het licht uit.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    11 augustus 2017
    Wat een geluk dat het vaak droog is als de bus stopt. Mazzel!
    Loch Ness ook weer een herinnering voor mij.
    Goede reis verder! Groet, Truus
  2. Yvonne de Jong-Schipper:
    11 augustus 2017
    Weer prachtige indrukken opgedaan, wat zien jullie veel zo te lezen. Hoop dat het weer mee blijft vallen, groetjes en nog veel plezier.