Schotland

8 augustus 2017 - Strathpeffer, Verenigd Koninkrijk

Dinsdag 8 augustus 2017
Vandaag moeten we om 9.00 uur met koffer bij de bus zijn. Dus na het douchen ontbijten de koffer dicht en sleutel afgeven. De zon schijnt en we rijden naar Dunkeld. Een charmant dorpje met een mooie kathedraal. We arriveren na een half uurtje rijden en gaan dan via een mooi natuurpaadje naar de kerk die aan de Tay ligt. De kerk bewonderd, mooi houtsnijwerk en glas in loodramen. Buitenom naar de toren waar een Schot nog enige aanwijzingen gaf over een engel aan het plafond en een mythologisch figuur op een grafsteen. Nog even een foto van de Tay en dan op zoek naar de fontein en de koffie. Beide gevonden. Koffie in de zon op een leuk binnenplaatsje. Om 11.30 uur weer on de bus. Het zonnetje schijnt nog steeds. De volgende stop is Blair Castle. Een prachtig landgoed van de hertogen en graven van Atholl. Tijdens de afwezigheid van de eerste graaf had de buurman op de grond van de graaf een toren gebouwd. Bij terugkomst was de graaf het er niet mee eens en van de koning moest de buurman de toren aan de graaf geven. De graaf heeft toen een paleisje aan de toren gebouwd. We werden ook hier verwelkomd door een doedelzakspeler. Het gerenoveerde paleis is prachtig ingericht met meubilair etc. Bij binnenkomst zie je een arsenaal aan geweren speren bajonetten ect. Als kunstwerken op de wanden. Ook heel veel geweien. Een broodje gekocht, op het terras opgegeten en nog even een wandeling in de tuin gemaakt. Grote larixen bewonderd, Diana de godin van de jacht en Hercules god van oorlog bewonderd. Deze graaf heeft als enige nog een priveleger. Toen we om 13.45 uur de bus instapten begon het te spatten. Als we bij Tomatin de wiskystokerij, in het stroomgebied van de Spey aankomen is het weer wisselend. Zon en buien. Hier kregen we een rondleiding (echter de fabriek was een paar dagen buiten gebruik). Om 18.00 uur arriveerden we bij ons hotel in Strathpeffer. Een kopje koffie en dan dineren. Heel gezellig met Janneke en Shawi? (Surinaams ) zittten praten. Lekker wijntje, lekker eten met nog een kopje koffie toe. 22.00 uur naar boven. Eind dag 4. 9

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    9 augustus 2017
    Dit was weer een volle dag! Ook wij hadden een droge dag.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag, veel plezier! Groet, Truus.