Schotland

7 augustus 2017 - Perth, Verenigd Koninkrijk

Maandag 7 augustus 2017
Vanmorgen ging het al beter met de douche en daarna weer een lekker ontbijt. Om 9.15 uur de bus. We hebben een nieuwe chauffeur een echte schot met kilt. Natuurlijk meteen foto's maken en jahoor hij tilde ook even zijn kilt op. Grote hilariteit want de voorkant bestond uit 2 lagen. Ook zette hij later een brilletje op en deed een gebitje in. Een leuke grapjas deze Andy. Oh de jassen vergeten, gelukkig kon ik ze nog even halen. De zon scheen heerlijk en de lucht zag prachtig blauw met een wolkje. De eerste stop is Scone Palace. Een paleis bewoond en in het bezit van de clan Mansfield. De 8ste graaf is in 2015 overleden. De 9de graaf bewoont een deel van het paleis en wij kregen een rondleiding in een vleugel. Prachtige kamers met meubilair en ook prachtige serviezen etc. Koningin Victoria en koning Albert hebben het paleis bezocht. Na een kopje koffie/thee met scone nog even de kapel bekeken en een rondje door het park gewandeld. Ook de kroningssteen bewonderd al is hij nep. Om 11.30 uur weer de bus in en op weg naar St. Andrews. Dit plaatsje ligt aan de schotse Noordzeekust. Een aardig havenplaatsje met een leuke pier. De ruines van de basiliek en het bisschoppelijk paleis. In 1412 werd hier al een universiteit gevestigd. Ook de overblijfsels van St. Andrews Castle zijn nog te bewonderen. Kate en William van Engeland hebben elkaar hier ontmoet. Als we over de pier hebben gewandeld en de ruïnes hebben bewonderd gaan we op zoek naar een kopje soep. En jawel naast de kerk heerlijk in het zonnetje gezeten en soep met een broodje gegeten. Dan begint het flink te regenen. Even schuilen vlak bij de plaats waar de bus ons op zou pikken . Als het droog is toch nog een stukje lopen. Om 14.15 uur in de bus voor het laatste stukje van vandaag. Op naar Dundee. Hier ligt de Discovery (Royal Research Ship) waarmee kapitein Scott en zijn bemanning in 1901 op Zuidpoolexpeditie ging. Rondleiding op het schip en het infocentrum. Wat hebben de mannen ontberingen moeten doorstaan en dat alles voor niets want de Noren waren een paar dagen eerder op de Zuidpool. Kapitein Scott en zijn bemanning hebben het ook niet overleefd. In deze streek zie je veel aardbeien/frambozen kwekerijen. Als we richting hotel gaan is het afwisselend droog en nat. Het landschap met de lucht is prachtig en het is echt genieten. De reisleidster vertelt het een en ander over zichzelf. Bij het passeren van de Tay wat zalmrivier betekent krijgen we ook een mooi uitzicht op de oude spoorbrug die 3277 meter lang is. Lekker gegeten en daarna nog even met Bram en nog 7 reisgenoten een wandeling langs de Tay en door het dorp gemaakt. Reisverslag gemaakt en ga dan slapen.
Ons reisgezelschap bestaat uit 26 personen. Enkele echtparen en de rest alleenreizende dames en 4 heren.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    8 augustus 2017
    Wat hebben jullie weer veel gezien en beleefd! Toch eens even mijn Schotse reis opzoeken. Dat is wel lang geleden. Ik ga met Marjo wandelen in Zaandijk! Hoop dat het droog blijft. Blijf genieten!
    Groet, Truus.