Rondreis Schotland 5 augustus 2017

7 augustus 2017 - Perth, Verenigd Koninkrijk

Zoals altijd begint het verslag met vroeg opstaan, chauffeur voor de deur en naar Schiphol. Dit keer bracht de buurman van Anneke ons. Nog voor 7.00 uur waren we daar en met 20 minuten waren we de koffers kwijt en door de douane. Aan de koffie en hoewel het vliegtuig laat arriveerde gingen we op tijd de lucht in en om 10.30 uur engelse tijd stapten we in de bus en begon onze rondreis. Reisleidster Mirjam, buschauffeur Ricky. Het weer, droog met een guur windje. De verdere dag zonnig en af en toe een fikse bui als we in de bus zaten. Dus de paraplu is nog niet gebruikt. Vanuit New Castle via Northumberland National park naar de grensovergang bij Carter Bar. Een heuse doedelzakspeler heet ons welkom. De natuur is prachtig en het landschap afwisselend met prachtige luchten. We lunchen in Jedburgh. Soep met brood, dat smaakte goed. Daarna rijden we naar Roslin en bezoeken de Rosslyn Chapel, echt de moeite waard. De kapel heeft zijn huidige publiciteit te danken aan de Da Vince Code. Het is nog steeds een privekapel en in beheer van de familie Sinclair. Dan gaan we via een ommetje naar Culross over de beroemde Forth Bridge. Nog geen foto's gemaakt maar dat komt nog want we zien de komende dagen de brug weer. In het plaatsje Culross gaan we aan de koffie met..... heerlijk. Dan gaan we de trappen op en genieten van het prachtige uitzicht. De adbij was te ver (geen tijd genoeg). Nog even naar de pier en dan weer de bus in. Op naar ons hotel Best Western Queens Hotel in Perth. Lekker diner (4gangen) met een lekker glaasje wijn. Kinderen gebeld en verslag gemaakt. De eerste dag zit erop.

Zondag 6 augustus 2017
Lekker geslapen echter de douche heeft kuren. Heet, koud, niet aan willen en met moeite uit. Maar toch fris aan het ontbijt. Hierover geen klagen. Om 8.30 uur vertrekken we richting Edinburg. Eerst nog even een fotostop bij de bruggen over het
Forth. De spoorbrug en een oude en nieuwe brug voor het verkeer. De moeite waard om even stil te staan bij de techniek. Dan door naar de stad. Een stadstour met de bus door Old Town en New Town. Voor de buschauffeur een hele opgave want er zijn vanwegen de Tattoe (een festival met muziek en straatartiesten ) veel wegen afgesloten. Bij Canongate foto's genomen en bij het cafe koffie met een scone gegeten. Die van gisteren was lekkerder. Dan nog even met de bus naar Waterloo place en vandaar met Mirjam lopend naar Edinburgh Castle. Daarna vrije tijd. Anneke, Kees en ik gingen op weg naar Museum of Scotland. Een mooi gebouw met 6 verdiepingen en een dakterras. We begonnen in de kelder. Mooie voorwerpen grafornamenten ect. Daar waren we Kees algauw kwijt. De indeling van de tijd was anders gemaakt en daardoor kregen we een ander beeld over Schotland dan we verwacht hadden. Na 2 etages te hebben bekeken wilden we naar het dakterras. Nog een hele opgave want de lift duurde erg lang en de trap was aan de buitenkant. Het uitzicht was vanwege het sombere weer matig. Weer naar beneden en via een leuke afdeling voor kinderen (energie en termiek) naar buiten. Op zoek naar een eettentje met paraplu want het regende een beetje. Door de Tattoe overal erg druk en veel lawaai. Uiteindelijk een tearoom. Koffie met croissant. Via mooie gebouwen richting Waterloo Place. Mirjam had ons het een en ander verteld over privetuinen uit vroegere tijden en de daarbij behorende toegangspoorten. Inderdaad kwamen we er een aantal tegen. Deze toegangspoorten heten vaak ........ close. (Old place close). Via een behoorlijke tippel (omhoog) naar Waterloo Place waar de bus ons om 16.00 uur weer oppikte. Via een andere weg terug richting Perth. Mirjam had nog een verrassing. De chauffeur bracht ons naar het opnieuw ontwikkelde gebied The Helix. In dit gebied zijn 2 gedempte kanalen (union canal) weer in gebruik genomen voor de pleziervaart. Ook zijn er fiets- en wandelpaden aangelegd. In het water is een kunstwerk geplaatst. 2 paarden (kelfies) die half uit het water rijzen. Het kunstwerk is 30 meter hoog en gemaakt van een stalen frame met stalen plaatjes. Prachtig om te zien. De kunstenaar heeft het thema paarden gebruikt omdat in dit gebied heel veel paarden het werk hebben gedaan en ook een link met de mythologische figuren. Dan stappen we weer in de bus voor het laatste stukje naar ons hotel. We nemen afscheid van onze chauffeur Ricky want morgen komt er en ander. Om 19.00 uur diner. Heel gezellig. 21.40 uur mijn verslag is klaar, maar het internet op de kamer werkt niet dus nog even wachten op verzenden.

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    7 augustus 2017
    Zo alweer een hoop mooie dingen gezien. Nog heel veel plezier
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    7 augustus 2017
    Dat is weer een heel mooi verhaal! Ik mis het aantal medereizigers. Een bijzonder welkom door een doedelzak speler, dat herinner ik mij nog. Ik kijk uit naar je volgende verslag! Veel plezier! Groet! Ook Anneke!
  3. Esther:
    7 augustus 2017
    Wauw mam, wat heb je nu al veel gezien. Je zou ook voor de grap een stappenteller moeten aanschaffen, jullie lopen zoveel!!
    Veel plezier nog!!
    Dikke kus en knuffels van ons.
    Esrher