Marokko

30 oktober 2019

Na een roerig nachtje, (wekker gaat om 02.00 uur af, vergeten te wissen) en een stroomstoring (badcellicht gaat plots uit) stappen we om 09.00 uur in de bus. De rit van vandaag is ca 200 km. We verlaten Tinghir en gaan naar Quarzazate met een omweg door de Dadesvallei. De  bergen hebben diverse kleuren,  prachtig om te zien. Er is in dit gebied mijnbouw,  o.a. zilver en kobalt. 5000 arbeiders vinden hier werk. We zien nieuwe militaire gebouwen. Om 09.50 uur hebben we een fotostop bij Boumalne. De route gaat door de rozen-, vogel- en vijgen vallei. Een ooievaarsnest op een minaret, je moet het maar verzinnen.  Nog even een fotostop om 10.20 uur. Je kunt hier goed wandelen. (We zien wandelaars het pad opgaan). Dan rijden we door de Dadesvallei. De rotsen zijn prachtig donkerrood en heel verschillend van vorm. Je kijkt je ogen uit. Hoe we precies gegaan zijn moet ik thuis met een kaart nakijken.  Maar de plaats Skoura (oase) is een beginpunt. De weg door de vallei noemen ze de 1000 en 1 kasbaroute. De kasba is een soort vesting  en ik vind het net zandkastelen. De buitenkant is van leem. We rijden omhoog  en weer omlaag. Het is ook een deel van de kamelenroute naar Marakesch.  Wat opvalt is dat de vrouwen met grote pakketten in een blauwe doek lopen te sjouwen. Blijkt gras te zijn. Maar we zien ze ook met takkenbossen slepen. Om 11.40 zijn we aan het einde van de rozenvallei. En hebben een koffiepauze.  En dit keer gaan we aan de cappuccino.  Smaakt goed. 12.15 uur gaan we verder het is heel zonnig (warm). Zien ook nog een stuwmeer Achmed.......    Grondwater is hier erg zout.  Een enorm gebied met zonnepanelen. Door de schittering noemen ze het ook wel de poort van de hemel. Er is ook nog een 2de stuwmeer aan de andere kant van de berg en dat is zoetwater. (drinkwater). We komen in de streek waar heel veel films opgenomen zijn en worden. Hollywood maar dan in Marokko.  Bij een rotonde staat een klapbord, die ze bij de opnames gebruiken en dan roepen ze CUT. De gevels zijn allemaal nep. In de  plaats Quarzazate wonen heel veel militairen en de scholen zijn. Lunch en om 15.20 uur weer in de bus. Nog een rondleiding bij de kasba. De woning van de kalief met 4 vrouwen. De woning bevat een lichtbron. Een open verbinding van beneden tot boven. Voor licht en lucht en communicatie. Aan de overkant is ons hotel. Kamer 122 is ons toegewezen. Deze kamer is echter pas gelakt en de deuren plakken nog behoorlijk. Andere kamer gevraagd en dat is gebeurd. Even zwemmen  brrrr wat koud. Krijg van Joke een wijntje en praten wat na met Thewis/Ninke en Ron. Gaan dan dineren en blijven niet beneden hangen.  Boven nog een kopje thee en een nachtje goed  slapen.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    30 oktober 2019
    Weer een prachtig verhaal! Hier heb ik geen herinneringen aan, wij gingen maar 8 dagen. De koningssteden heette de reis. Tot morgen! Groet!