Marokko

28 oktober 2019 - Marrakesh, Marokko

Maandag 28 oktober 2019

Vandaag niet zo vroeg. Na douchen en ontbijt stappen we 9.30 uur in de bus. We hebben 160 km voor de boeg. Voorin de bus hebben we een prachtig uitzicht. We zitten nauwelijks en we mogen alweer uitstappen. Het Macro Fossiles Kasbah. (Fossielenmuseum). Een bron van inkomsten voor de mensen van het dorp Erfoud. Prachtige bladen voor vele doeleinden bruikbaar.  Ron bestelt een blad voor zijn nieuwe tuintafel. Ik koop een hangertje. 10.30 uur starten we weer. Grote vlaktes met palmen, watertorens en heel veel nieuwbouw, "huizen en wegen". We rijden tussen de Hoge Atlas en de Anti Atlas. We stoppen bij een groot irrigatiewerk in Fezna, Saharagebied. Ondergrondse kanalen met luchtkokers. We dalen de trappen af en lopen door nauwe gangen. Het prachtige systeem wordt niet meer gebruikt omdat het grondwater enorm is gezakt. Foto's gemaakt en weer in de bus. Het is prachtig weer en om 11.15 uur stappen we opnieuw in de bus. De natuur is hier afwisselend, vlak en bergen. Als we door een dorp rijden zien we menig vrouw/meisje in Boerka. Hoera 12.15 uur koffiestop. Nou ja, voor ons gewone engelse thee. Bevalt ons prima. De bergen/rotsen worden steeds groter en mooier. We maken een fotostop bij een oase in Tinghir en zien aan de linkerkant van de rivier tegen de berg op veel nieuwbouw, aan de rechterkant kasbahs uit de 14de eeuw. In dit gebied komen in de zomer wekelijks overstromingen voor, waarbij de brug regelmatig vernield wordt. Zo ook nog 14 dagen terug. Zowaar regenspatten op de voorruit. Op naar een restaurantje voor de lunch. 15.15 stappen we weer in de bus en rijden naar de Todrakloof.  Een wandeling door de kloof is prachtig. Aan weerszijden kleurrijke rotsen met prachtige vormen. Ook een riviertje stroomt er doorheen. We wandelen tot het eind en terug. Nomaden met hun rijdieren, verkopers met hun waar en toeristen; een gezellige drukte. Om 16.00 uur zijn we in ons hotel boven op de berg met een prachtig uitzicht. Kamer bekeken en besluiten bij het zwembad een kopje thee te drinken. Ik maak mijn verslag in de schaduw want de zon schijnt op mijn scherm. Dan begint het te spatten en gaan we naar de kamer. Buiten zien we nog een regenboog. Het schuifraam open en met de powerbank ga ik bij het raam zitten. Gelukkig, ik ben klaar en het is donker. Straks weer eten en dan zien we wel.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    28 oktober 2019
    Al weer een volle dag en zoveel te zien. Mooie foto heb je gestuurd. Een kompleet nieuw dorp of stad? Groot verschil met de medina. Veel plezier! Groet, Truus.