Marokko

27 oktober 2019

Zaterdag, 26 oktober 2019

De wekker ging en Joke ging de badkamer in. Ik draaide me nog een keertje om. Vandaag gaan we Fes ontdekken. 9.00 uur start de bus.  De stad is omgeven door een muur met stadspoorten. De medina bestaat uit 9400 straatjes. Links zien we het Rifgebergte. Met een lokale gids gaan we aan de wandel. Eerst belanden we via kleine steegjes bij een leerlooierij. Gelukkig krijgen we bij de ingang een takje munt. De stank viel overigens mee. Na uitleg en het tonen van de eindproducten volgde de winkel. En ja, ik heb een jas gekocht. De eerste die ik zag, ik was er weg van. Nog even wat anders gepast, maar nee de rest viel af. Joke ging handelen (ik had mijn bankpas in de bus gelaten) en betaalde. Na de leerlooierij gaan we op een dakterras aan de thee. Dit bevalt ons het beste. Dan de markt. De lokale gids voorop en Soufiane vormde de achterhoede. Kraampjes met groenten, kruiden, vis, vlees, garen, stoffen, potten en pannen etc. We nemen een kijkje in de Medrassa Acharatine (de koranschool). Ook nog even de weverij bezocht. Maar toen de portemonnee dicht gehouden. Geluncht zowaar geen tapin maar een baksel van bladerdeeg met groenten en kip. Dan gaan we verder door de steegjes. Wat een aanbod. Bekijken nog een moskee alleen voor vrouwen. Af en toe opzij voor de karren en een volgepakte ezel. Om 15.35 uur komen we uit de medina en de hitte omvat ons meteen. Wat zijn die nauwe straatjes lekker koel. We rijden naar het koninklijk paleis en bezoeken ook nog de Joodse wijk. Af en toe geeft de gids uitleg.  Maar dat moet ik maar eens een keertje nalezen in het boek. Terug in het hotel, water gehaald en even mijn ogen dicht. Gedoucht en aan tafel. Gezellig met Ninke/Thesis, Pauline/Gerard, Annelies/Leo, Joke/Els. Zo leer ik de namen onthouden. Nog even nakletsen met de westfriesen en 22.00 uur naar boven. Weer een dag voorbij.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    27 oktober 2019
    Ik zag alles weer voor me. Ik heb op de bank gezeten bij de weverij en mocht iets weven. Groet, Truus.
  2. Esther:
    28 oktober 2019