Marokko

25 oktober 2019

Vrijdag 25 oktober 2019

Goed geslapen alleen vroeg wakker en hoe ik dan ook draai, ik kan de slaap niet meer vinden. Om 6.45 uur onder de douche en dan naar beneden om in de hal WiFi te proberen.  Dat lukt, en dan een marokkaans   ontbijt. Een soort pannekoekje , stokbrood, chocolade broodje, een zoet koffiebroodje en een maiskoek. Zoek maar uit!!. Stokbroodje en pannekoekje opgegeten en de andere 2 broodjes in een servetje meegenomen. We rijden door een vruchtbaar gebied naar Volubilis. In Marokko de belangrijkste opgravingsplaats uit de klassieke oudheid van 40 n.C. tot in de 3de eeuw bestuurlijk centrum van de Romeinse provincie Mauretania Tingitana. In 1915 door Franse archeologen voor een deel gerestaureerd. Capitool, basiliek, triomfbogen, thermen etc. Een goed engels sprekende gids. Het gebied is prachtig. Ook nog even in het  museum gekeken en thee gedronken. We waren heerlijk vroeg. Dus rustig en nog niet te warm. De weg heeft veel bochten maar goed geasfalteerd. We passeren ook nog Moulay Idriss. Wordt ook wel Mekka genoemd voor arme moslims. We zien plantages met olijven en ijverige marokkanen die met de hand de vijgen plukken. Om 11.30 stappen we weer in de bus terug naar Meknes. Onderweg zien we een hoge paal met op verschillende hoogtes ooivaarsnesten met ooievaars.  Er bloeien nog prachtige bloemen. Volgens mij een soort petunia, en ook nog geraniums. Een fleurig geheel. We zien een enorme begraafplaats en komen bij de Donderdagpoort. Daar hebben we een fotostop. Terug in de bus richting Joodse wijk. We krijgen een rondleiding in de Dar el-Ma en Heri es-Souani. De in de 17de eeuw van leem gebouwd waterhuis met graanschuur. In de silo van de Dar el -Ma bevindt zich een scheprad, (door kamelen aangedreven) haalde vroeger water uit een 40 mt diepe bron. In de Heri es-Souani zijn nog kolossale arcades met pilaren. Hier draaide Martin Scorsese in 1988 enkele scènes The Last Temptation of Christ. naast het Heri es-Souani iigt het ismaelistische waterbassin Aquedal. 13.00 uur  en we wandelen door de Medina en gaan lunchen. Gezellig met Ton/Geert, Adri/Joke, Timon/Naomi, Joke en ik. Om 15.00 uur en we stappen weer in de bus naar Fes. De stad ligt tussen het Rifgebergte en het Midden Atlasgebergte. Het is stralend  weer en in de bus draag ik zelfs mijn zonnebril. Een mooie rit en om 16.00 uur stoppen we bij de pottenbakkerij in Fes. Uitleg en rondleiding. Mooie dingen te koop. Maar ik kan dan geen besluit nemen en toen moesten we alweer de bus in. Dus centen in mijn zak gehouden. Hebben nog enig oponthoud wegens een aanrijding met een jongetje 2 auto's voor ons en zijn dan om 17.45 in ons hotel Mounia in Fes. Hier blijven we 2 nachten. Nog even een wandeling gemaakt en water gekocht. Lekker gegeten en nu mijn verslag gemaakt. Douchen en ik hoop een lange nacht.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    27 oktober 2019
    Wat heb je veel gezien! Ben laat met reactie, lopen naar Driehuis, herdenking Lena en lopen terug, heerlijk moe en vroeg naar bed. Groet, Truus.