Marokko

25 oktober 2019

Donderdag, 24 oktober 2019

Goedemorgen,

We hebben goed geslapen en maken ons klaar voor de nieuwe dag. Een natte lap over onze toet en dan aan het ontbijt. Geen klagen. Om 09.00 uur start de bus en gaan we naar een katholieke kerk. De Notre Dame. Binnen prachtige ramen. Geen glas en lood maar gelaserd staal met glas. Buiten Maria in een grot. Dan rijden we richting Rabat langs  het koninklijk paleis. We zien mooie torens, winkelstraatjes met winkeltjes op 25 m°. Dit zijn wij in Holland echt niet meer gewend. Bij Afrique drinken we koffie en vervolgen om 10.45 uur onze route. Het landschap is kaal. Maar hoe dichter  we bij de stad komen hoe groener en levendiger het wordt. We zien eucalyptusbomen (geïmporteerd uit Australië), Benjamin ficussen en sierlijke lantaarnpalen. Rijden langs station Gare  Routiere Rabat (busstation) met een apart groen dak. Foto mislukt. Er wordt in Rabat volop gebouwd. Zo ook een prachtig treinstation.  Een bezem is hier een palmblad. Een goedkoop stuk gereedschap. De stadsmuur is 5 km lang met poorten. We gaan naar het rijk gedecoreerde mausoleum van Mohammed V en het koninklijk paleis. Prachtig om  te zien. Een complex met grafmoskee en vrijdagmoskee. (Verschil is met of zonder minaret ). Volgens boekje is het gebouwd door de Vietnamees Go Toan  en na 10 jaar in 1971 voltooid. Binnen heb je een fantastisch zicht op de sarcofaag van Mohammed V en Hassan II en prins Moulay Abdallah de in 1983 gestorven broer van Hassan II. De lunch was lekker. O.a. vis.  De lange mannen kunnen hun knieën niet kwijt onder de tafel. Lage tafel en kleine stoeltjes, wel erg sfeervol. Een leuke wandeling door het oude gedeelte waar ook nog auto's doorrijden. Heel krap en stuurmanskunst. De wandeling eindigt bij de haven, waar het flink waait. Er wordt volop gefotografeerd en dan dalen we af weer richting bus. 15.30 uur start de bus richting Meknes. Er schijnt iets met de bandenspanning te zijn en dat wordt even gecontroleerd. We gaan verder en krijgen geen uitleg. Maar even verder draait de bus weer een terrein op bij een pompstation en de reisleider vertelt dan, dat de meetapparatuur bij het eerste station kapot was. Als alles in orde is vervolgen we de rit. De studentenstad is volop in ontwikkeling. Er wordt veel gebouwd. We rijden nog even door een mooie wijk dichtbij de woning van de koning. Zien nog ooievaars, koereigers, kurkeiken en een gebouw waar munten geslagen worden. Na nog een theepauze arriveren we om 18.30 uur bij ons hotel. Goede kamer op 4 hoog. 19.45 uur diner. Zitten dit keer bij Friesland en Limburg aan tafel en gaan voor de eerste keer aan de wijn. Heel gezellig gekletst en lekker gegeten. Na het eten gaat Joke douchen en ik blijf nog even beneden kletsen. Om 22.00 uur ben ik boven (was het kamernummer vergeten, even bij de balie gevraagd). Verslag gemaakt en nu 22.45 uur ga ik tandenpoetsen en slapen. Morgen hoop ik gezond weer op.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    25 oktober 2019
    Door al het geklets de kluts kwijt??? Ik herinner mij je beschrijving over Rabat. Tot morgen, Truus.