Marokko 2019

23 oktober 2019 - Casablanca, Marokko

Dinsdag 22 oktober 2019

Nog even over de avond. Nadat Joke een poosje op bed gelegen had, zei ze dat de lunch niet goed gevallen was. Na wat heen en weer geloop kwam alles eruit. Daar knapte ze van op. Maar het diner sloeg ze over. Op de kamer aan de thee en wat koekjes. Ik naar beneden, waar ik heel gezellig heb gedineerd met Hanneke en Ron uit Limburg. Allebei hebben we lekker geslapen.

Woensdag 23 oktober 2019

Al voor de wekker van 6.45 uur zijn  we wakker. En Joke voelt zich gelukkig goed. Aangekleed, koffer buiten de deur en naar het restaurant voor het ontbijt. Thee, broodjes, tomaat etc. Allemaal erg smakelijk. Nog even tanden poetsen en toen ontdek ik dat we een balcon hebben. Wel een beetje laat.!!!!! Dan stappen we om 08.35 in de bus. Een andere bus en een nieuwe chauffeur genaamd Ibrahim. We gaan op weg naar Casablanca. Via de tolweg. We rijden over een prachtige weg met  links de Kleine bergen en rechts de Hoge Atlas. De streek is droog en kaal. Door het droge klimaat groeien hier olijven (bio). We zien ook veel geiten. 10.10 uur gaan we aan ik aan de koffie en Joke wil thee. Een praatje met moeder en zoon uit Doorwerth. De dame is 82 jaar en ziet er heel goed uit.  Zoon iets minder. Maar dit is een gezondheidsprobleem. Even een rondje lopen langs de kraampjes  om de spieren  soepel te houden. Dan reizen we verder en passeren de rivier Oued Oum er-Rbia.  Het land wordt vruchtbaarder en we zien gebieden met absint (soort munt) en granaatappels. De Marokko heeft producten als: fosfaat en vis. Daarnaast is toerisme en landbouw heel belangrijk. In de bus vertelt Soufiane het een en ander over het land en de koran etc. Ook over koning Hassan II, de  grootste moskee met deuren boven de zee. Buiten valt er steeds meer te zien. Kudde geiten met verderop een ezeltje, leuke kleurige bruggen, een mooie gedecoreerde  muur en steeds meer groen. Als we in Casablanca arriveren, zijn de straten behoorlijk nat. In de stad wordt veel gebouwd en verbouwd. We zien de marokkaanse  twintower en de witte katholieke kerk (Sacre Coeur). Dan is er tijd voor de lunch die we allebei niet lekker vinden. Ibrahim brengt ons  dan naar de moskee. De prachtige Koning  Hassan II moskee uit 1993. Prachtig van binnen en van buiten. Dan heeft de reisleider een voorstel. Een wandeling langs de boulevard en een kopje koffie op een terras. Daar raken we aan de praat met mensen uit Lutjebroek en Zwaag en Beverwijk. Over ontmoetingen tijdens de vakanties en over bekende plekken. Erg gelachen. De dame uit Beverwijk heet van haar meisjesnaam  Pirovano, nee geen familie van Cor. Dan het laatste stukje richting hotel Prince de Paris. Door de duurste buurt van Casablanca. Veel groen en mooie grote huizen en koereigers in de bomen.Nog even een fotostop  bij het grote plein Mohammed  V vol met duiven en een heel modern Grand theatre  waar nog aan gewerkt wordt. Op de kamer aan de thee en om 19.30 uur het diner. Vanavond zitten we met een echtpaar uit het Westland. Heel gezellig en smakelijk gegeten. Na een kopje thee gaat Joke douchen en ik maak het verslag. Ga nog even douchen en plat.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    24 oktober 2019
    Je bent nu al enthousiast over de natuur. Dit is nog maar het begin.
    Ja, een van mijn mooiste reizen. Geniet ervan! Groet,Truus.