Marokko

28 oktober 2019 - Marrakesh, Marokko

Zondag 27 oktober 2019

Vroeg op want het wordt vandaag een lange dag in de bus. Ca 400 km naar Erfoud. We rijden de stad uit. We herkennen de straten, maar we zijn snel op de grote weg. Om 8.30 hebben we een fotostop. Het is even benen strekken want er is niet zoveel te zien. Onderweg een prachtige zonsopgang. Foto's  ontbreken. 9.45 uur stappen we weer in de bus na een koffiepauze. We rijden door de Hoge Atlas. De hoogste top is 1700 meter. We zien op de hoge hellingen sneeuw liggen.  Je kunt hier in de winter skiën.  Onderweg stoppen we even in Zaida en Soufiane haalt broodjes. De natuur is prachtig de bergen zijn prachtig. Nog behoorlijk begroeid. Maar ook kale vlaktes. We rijden door een tunnel, de Tizi-N-tagalmpas. Aangelegd door de Fransen in 1907. Langs de weg zien we een man in een boom zitten te wachten. De boom leek net een troon. 13.20 uur we lunchen, in de bus . We rijden via de kloven van Ziz, het Pre Saharaplateau, stuwmeer Lkheng naar een theestop. We bestellen muntthee. Deze is in deze streek anders als in het noorden. Deze was niet te zui!!!!!!!. Op de hellingen van de bergen zijn met stenen namen gevormd. Leuk om te zien. Om 15.00 uur nog een fotostop bij een oase. Ik heb hier een hele verkeerde voorstelling van. Dit is een groot gebied heel vruchtbaar met een behoorlijke nederzetting. Ook zien we een prachtige zandverstuiving. De palmen liggen plat met mooie zandranden langs de bladeren. 15.45 uur en we arriveren in ons hotel. Om 16.45 uur stappen we in de jeep en rijden 3 kwartier naar de duinen van Merzouga. Daar kunnen we lopen naar de top van de duinen en de zonsondergang beleven. In mul zand, maar ik heb het gered. Het laatste stukje naar de top (ca 3 meter) met hulp. Joke blijft achter bij een paar anderen. Terug gaat makkelijker,  maar de schoenen zitten dan vol zand. 20.00 uur zijn we terug in ons hotel en gaan dineren. In het dorp is het dadelfestival. Wat een mensenmassa. Ze komen uit alle windstreken. Maar we zijn te moe om nog te gaan kijken.  Moe maar voldaan kruipen we in ons bed.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    28 oktober 2019
    Wat een dag! Heel bijzonder! Hoop dat je morgen ook nog verder kan. Misschien een rustig dagje? Tot morgen. Groet, Truus.
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    28 oktober 2019