Madeira 28 juni 2015

5 juli 2015

Zaandam,
zondagmorgen opstaan en ontbijt. Mijn koffer staat klaar en ik geniet eerst nog even van een kopje koffie. 11.45 uur Paul rijdt voor (hij heeft Anneke al opgehaald) en brengt ons in gezelschap van Barry naar Schiphol. Inchecken, winkeltjes kijken, koffie met donut en dan wachten tot het vliegtuig gaat. Keurig op tijd gaan we de lucht in. (14.55 uur). Om 20.45 uur (Madeiratijd) zitten we heerlijk te eten beneden in ons hotel. Na de koffie ons bed op gezocht.

Maandag,
Douchen en ontbijten. De sandalen aan en gewandeld naar Funchal. Via een botanische tuin (quinta vigia/jardim de santa catarina) naar het centrum. Onderweg ook nog een strooien hoed voor Anneke gekocht. In het centrum een route uit het boekje gevolgd (we hebben erg veel moeite om de juiste straatjes te vinden). Maar het Raadhuisplein gevonden en de Jezuietenkerk (Igreja do Colegio) bezocht. Een kerk vol met bronzen altaren en afbeeldingen. Ook tegeltableaus en een houten beschilderd plafond. Wat een overdaad. Via leuke straatjes met afbeeldingen van beroepen gemaakt met kleine steentjes in het plaveisel. Onderweg even de tijd genomen om kersen te kopen en op te eten en te lunchen. Ook weer terug gelopen. Om 16.45 uur naar de voorlichting over Madeira. Een excursie (bustocht over het westelijk deel van het eiland) en een levadawandeling geboekt. Terug op ons balkon de benen omhoog en van het uitzicht genieten. Onze magen beginnen te knorren en we gaan op pad. Eerst even naar het Forum (een groot winkelcentrum) en dan lekker eten tegenover het hotel. Om 21.00 uur terug in hotel. Voeten verzorgen en straks de koffer in.

Dinsdag
Om 9.20 uur staan we bij Forum op de bus te wachten. Vandaag doen we een bustour over het eiland. Het geweldige Westen. Na ons pikt de bus nog 2 passagiers op en dan gaan 22 passagiers met Marcel Peereboom als gids en Bruno de chauffeur aan de trip beginnen. De rit leidt ons via Sao Martinho, Gabo Girao (uitzicht: hoge rots met glazen plateau), Campanario, afslag kustweg Robeira Bravo (onderweg douche en fotostop), Ponto do Sol, Magdalena do Mar, Calheta, Prazeres. Omhoog Fonte do Bispo, Archadas do Cruz, Santa Madalena, Porto do Moniz (lunch), Seixal, Sao Vicente (koffie, haven en kerk), Sra do Rosario, Boca de Encumeada (uitzicht op de beide oceanen : noordkant en zuidkant), Serra de Aqua (2010??? Overstromingen), Ribeira Bravo terug in Funchal. Rond 17.30 uur warm en moe op de kamer. Veel mooie panorama's, voorlichting bananenplantage, economie en gewoontes van Madeira rijker. Douchen en gedineerd bij Leeno's. Heerlijk geslapen.

Woensdag
Na ontbijt de bus naar het centrum. REGEN... dus paraplu gekocht. Even de SE kerk in. Geen foto's wegens dienst. Historische film over Madeira bekeken en toch maar richting kabelbaan Monte. Regen houdt op en lucht trekt open. Bij de kabelbaan taxichauffeur vertelt ons hoe we het beste naar Monte en de Botanische tuin kunnen gaan. Met de taxi naar de tuin.Heerlijk gewandeld en foto's gemaakt. Lekkere temperatuur. Na 2 uur pikt hij ons weer op en brengt ons naar Monte. Dit is lopend ca 4km. (steil) met de auto zeker 9 km. wat een bochten en steile stukken. De kerk met 2 torens (prachtig), koffie gedronken en de waterval gefotografeerd. Dan de mandsleden bewonderd (een historisch vervoermiddel, tobogganrit) maar we zijn met de kabelbaan naar beneden gegaan. Prachtig uitzicht. In Funchal gegeten, ijsje gehaald en terug naar hotel. Eerst een stuk gelopen en het laatste stukje met de bus. 19.45 uur eindelijk de schoenen uit. Straks nog even naar de muziek luisteren en dag 4 is voorbij.

Donderdag
Allebei slecht geslapen. Waarom ! voor ons een raadsel. Toch op tijd eruit en na een lekker ontbijt de wandelschoenen weer aan. Eerst onze buskaarten opgeladen en toen met bus 48 naar Monte. Ca. 3 kwartier in de bus. We zitten voorin, best eng als de bus de bocht omgaat en steil omlaag rijdt. Vandaag bezoeken we de Jardim Tropical Monte Palace. Een prachtige tuin maar wat een trappen. Omhoog en omlaag. Mazulajos, huisjes, Japanse tuin met watervallen en vijvers met kooikarpers. Prachtige bloemen en bomen. Ook nog een tentoonstelling met afrikaanse beelden. Ik heb genoten. Tussentijds een broodje en een glaasje madeira. (Erg lekker). Na 3,5 uur zijn we het zat en zoeken de bus weer op. Terug in Funchal nog even foto's in de SE kerk gemaakt en wijnthee met scone bestelt, Anneke neemt liever koffie. Smaakt goed. Terug naar hotel met de bus en heerlijk even ontspannen. We voelen onze knieën en kuiten wel. Om 20.00 uur diner aan de promenade. Vis was heeeeel erg zout. Jammer. 22.00 uur terug op balcon. Verslag maken en proberen te slapen.

Vrijdag
Op tijd opstaan want om 9.00 uur worden we gehaald. Vandaag Vale Paraiso een wandeling langs de lavada's aan de zuid/oostkant van het eiland. Het busje is aan de late kant maar om 9.45 uur gaan we met een leuke spontane gids op pad. Schotten, Engelsen, Hollanders en een stel uit de Caribean dus de uitleg is engels. Ze wijst ons op planten, bloemen en vogels met af en toe een leuke grap. De wandeling is 5,5 km. zonder veel hoogteverschil. Heerlijk ontspannen wandelen. Mooie vergezichten over Camache. Bijna aan het eind koffie en toiletbezoek. Veel bloemen, fruitbomen en ook nog een buizerd gezien. Aan het eind in Rochao staat het busje te wachten. Om 13.30 uur terug in hotel, waar Anneke even languit op bed gaat, ze voelt zich draaierig. Ik heb een paar broodjes, appels, nootjes en melk gehaald. Ook nog even thee gehaald. Nadat ze wat gegeten heeft is Anneke in slaap gevallen en heb ik op het balkon een boek gelezen. Later knapt ze toch weer op. Oorzaak: vermoeidheid en misschien medicijnen. Maar om 20.00 uur aan de overkant iets gegeten. Om 22.30 uur plat.

Zaterdag
Eindelijk gebruik gemaakt van de shuttle naar Funchal. 9.10 uur, we willen naar de markt. Vanaf het eindpunt van de bus, lopen we naar de overdekte markt. Heel kleurrijk, groenten, fruit, bloemen en vis. Wonderlijk gezicht al die vissen en wat zijn de grote messen (lijken wel zwaarden) scherp. Daarna aan de koffie. Daarna naar Casa Museu Frederico de Freitas. Een verzameling van meubels, tafelporselein,en kunstvoorwerpen zoals schilderijen, tapijten, tegels en zilver uit de 13de tot 19de eeuw. Prachtig. Crêpe met ijs en thee. Rare maar lekkere combinatie. De planning is naar Camara de Lombos maar we besluiten terug te gaan naar het hotel. Even opfrissen en toen via de boulevard naar Leeno's om voor vanavond te reserveren. Maar we hebben pech, alles vol. Verder de boulevard over en als we terug zijn op de kamer plannen we Happy Hour (koffie met gebak). Toen even gebruik gemaakt van het zwembad (voor ons alleen), douchen en heerlijk op het balkon ontspannen. In het hotel gegeten en thee gedronken. Rekening betaalt en koffer ingepakt.

Zondag
Vroeg op en snel ontbijt. Om 7.30 uur rijdt de bus voor en zodoende zijn we op tijd op het vliegveld. Inchecken (zitten weer niet naast elkaar) en wachten. Vertrektijd 10.30 uur maar dat wordt 10.45 uur. Ach met wind mee en een uur tijdsverschil moet het kunnen. En na een goede vlucht zet de piloot het vliegtuig om 15.26 uur aan de grond. Gauw toilet en dan wachten op de koffers. Oh wat stottert de band. En dan stop de band. Na een kwartier komt deze weer op gang met daarop mijn koffer. Maar ook nu stopt hij weer. Ik ga Esther begroeten. Het hele gezin uit Wormerveer is op Schiphol. Fijne begroeting. Het duurt nog even en dan komt Anneke ook met haar koffer. Dillan gaat met zijn moeder met de trein en Linsey rijdt met ons mee. Rene dropt me bij de Waterakkers in Heemskerk (Cor en Nel 60 jaar getrouwd). Daarna brengt hij Anneke naar Assendelft. Einde van een fijne vakantie op Madeira.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    11 juli 2015
    Wat hebben jullie veel gezien zowel binnen als buiten. Ik krijg het idee dat het een heel mooi eiland is met niet alleen bloemen en een heerlijke temperatuur. Fijn dat je er zo van genoten hebt.
    Groeten Truus.