Italie

26 mei 2019 - Markenbinnen, Nederland

Montecatini Therme, 23 mei 2019

Heerlijk geslapen in een droog bed en een aardig ontbijt. Dan maken we ons klaar om naar de bus te lopen en jahoor vertrek zoals afgesproken 8.00 uur.  Het is nog een beetje heiig. We gaan vandaag naar Siena. Deze stad is gebouwd op 3 heuvels en vormt een y. Het laagste punt van de stad ligt op de kruising van de y. De rit gaat door een aantal tunnels en de natuur is prachtig.  Veel cypressen rond de mooie gebouwen.  Van deze boom wordt vertelt dat hij groeit tot in de hemel. Om 10.00 uur arriveren we in Siena en daar moet de reisleidster weer een vergunning kopen om de stad in te mogen.  Daar zijn ook openbare toiletten met lange rijen mensen. Ik ontdek dat er bij het invalide toilet maar 2 dames staan. Dus ik ben snel klaar. Siena was een welvarende stad waar de familie de Medici het voor het zeggen had. In de Dominicaanse kerk is een relikwie  (haar hoofd) begraven van de heilge Catharine. Een dochter van een wolverver die voorspellingen deed en later naar Rome is gegaan. We wandelen naar het plein waar de eerste bank van Italië was gevestigd.  Het plein is bestraat in de vorm van een schelp met 7 delen die het bestuur voorstellen. We drinken koffie op het pleintje en maken dan een wandelingetje rond het plein en gaan met de hele groep om 12.00 uur lunchen op het plein. Heel gezellig maar wel veel. Dan bezoeken we de Dom. Pracht en praal. We krijgen hiervoor een 1/2 uurtje.  Net even te kort. We wandelen weer terug naarde bus.  Het is trouwens prachtig zonnig weer.  14.30 uur stappen we in en rijden naar het bergdorpje San Gimignano. Dit dorp staat op de werelderfgoedlijst vanwege de nu nog overgebleven 14 torens.  Dit dorp ligt op de pelgrimsroute. Was vroeger een rijk dorp vanwege safraan en wijn. Een wandeling door het dorp waar Anneke en ik 2 mooie galeries ontdekken. Prachtige schilderijen en beelden. Ook kunstwerken van kippengaas met klei en een model jurk van metaal.  Bij de beroemde ijssalon een ijsje gekocht en op de rand van de waterput opgegeten. Nog wat foto's gemaakt van de omgeving. Dan volgt er nog een busrit van 1 1/2 uur.  De lucht ziet in de verte een beetje grauw maar de regen blijft uit. Om 19.30 uur aan het diner en dan nog even op het terras een kopje koffie. Mijn verslag maken en plat.

24 mei 2019

Vandaag staat Lucca op het programma.  Lucca een ommuurd stadje  dat zelfstandig bleef tot de tijd van Napoleon.  De stadsmuur is 4,2 km, gebouwd in 1561 en 12 meter hoog. Het was een handelsstad vooral zijde. Een stukje over de muur gelopen en toen door de stad. Even aan de koffie op het plein waar we verrast werden door scholieren die demonstreerden voor het millieu. Veel herrie en ze gingen allemaal op de grond liggen/zitten. Kerken gebouwd in de 11/12 eeuw bezocht.  Prachtig van binnen. Namen volgen nog. (Ik heb het verkeerde boekje meegenomen. De componist Pucccini is hier geboren en vlak bij zijn geboortehuis staat een leuk standbeeld.  Ook hebben we nog een uurtje vrije tijd en hebben Anneke en ik een beetje door de straatjes geslenterd. Dan gaan we met de bus naar het bergdorpje Collodi. Een lunch met 3 soorten wijn en een dessertlikeur. Alles even lekker. Uitleg in de boomgaard en natuurlijk even langs het winkeltje.  Als we terug zijn ga ik nog even in het park zitten puzzelen.  Kwam weinig van want ik er kwam een reisgenoot langs en we hebben gezellig zitten praten. Om 19.00 uur diner en  20.15 uur met de bus naar Montecatini Alto. Dit dorp ligt op een hoogte van 260 meter. Kerkje bezocht en op een terras een kopje koffie gedronken. Daarna kregen we van Mario (baas v/d bar) een likeurtje (citroen). Om 23.00 uur thuis. Een fijne dag met aardig wat drank, leuk gezelschap en mooi weer.

25 mei 2019

Opstaan, ontbijt en verzamelen. Een wandeling naar de bus  (deze mag niet voor het hotel stoppen). Een ritje naar het station Sesto Florentine, waar we op de trein stappen. Het is een reis met verrassingen. In Florence San Maria etc. (eindstation ) stappen we uit en zijn we meteen in het centrum.  Hier ontmoeten we Karin onze stadsgids. We krijgen audio en maken een mooie rustige wandeling met goede informatie. Ook gaan we nog even aan de koffie 1,20. Verder is Florence erg duur. De gidsen weten echter de restauranten. Na afloop gaan Anneke en ik even koffie en een broodje eten. Dan willen we naar Santa Maria  Nouvelle.  We zijn er gekomen maar natuurlijk met een omweg. Prachtige kerk met binnentuin tevens museum. Om 16.00 uur verzamelen bij de Dom. Het is prachtig weer. Na een mooie rit met trein en bus zijn we weer in Monte Catini. Even langs de bank en op een terrasje een kopje thee. Om 19.30 diner, koffie op het terras. Koffer inpakken, douchen en plat.

26 mei 2019

Wekker 7.00 uur en ontbijten.  Komen tot de ontdekking dat we een half uur te vroeg zijn. Beter de aantekeningen lezen. Straks lopen met koffer naar de bus en richting Rapallo.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    26 mei 2019
    Gelukkig, daar ben je weer! Lange dagen hoor! Ook deze reis is vol geschiedenis. Fijn om te lezen. Mooi weer, lekker eten en drinken, geniet ervan!!!😜 Groet, Truus.
  2. Yvonne de Jong-Schipper:
    26 mei 2019
    Een mooie reis als ik zo lees, nog een prettige voortzetting. Grt. Yvonne.
  3. Esther:
    28 mei 2019
    Zo Manhattan heb je ook gehad 😉
    Mooi om te lezen dat jullie zo ontzettend veel zien. Genieten hoor!! Liefs Esther