IJsland

Donderdag 8 juni
De zon schijnt en de voorspellingen zijn prima. 09.00 en de motor wordt gestart. Waar brengt de bus ons vandaag naartoe. We rijden via een 6 km. lange tunnel van Akranes naar Esja. Verder naar Thingvellir (nationaal park ). Een prachtig natuurgebied met een grote breuklijn. Precies op de plek waar de Noord Amerikaanse en Europese platen langzaam maar zeker uit elkaar drijven. Vanaf 930 kwamen hier de IJslandse boeren bijeen. Uit elke streek een vertegenwoordiger met zijn gevolg. Eerst door 36 boeren later 39. Tot 1798 daarna verloren ze de wetgevende macht. Heerlijke wandeling gemaakt en ook nog even de waterval bewonderd. Het aardige kerkje bezocht en de huisjes gefotografeerd. Een huisje is het zomerverblijf van de president. Na wat miscommunicatie met de chauffeur werden we (Monique, Anneke, Natalie, Joke en ik) toch op de afgesproken plek opgehaald. De rest was op een andere parkeerplaats in de bus gestapt. Het is 12.00 uur als we richting Gullfoss rijden. (De gouden waterval). Deze waterval bestaat eigenlijk uit 2 watervallen die haaks op elkaar staan. Het pad met trap erheen is prima en als we foto's gemaakt hebben wandelen we weer terug naar het restaurant. Wat een trappen heb ik gelopen deze vakantie. Lekker geluncht en om 14.30 uur stappen we weer in de bus om naar de Geysir te rijden. Deze springbron spuit om de 7/10 minuten. Een grote straal heet water met veel damp. Lang geprobeerd een mooie foto te maken, (Fototoestel op repeteren gezet), maar op het MOMENT! !! weigerde mijn toestel. Ik heb daarna nog wel plaatjes geschoten en de computer moet me maar even helpen de juiste in het boek te zetten. Om 17.20 uur bereiken we Reykjavik. Reykjavik dat rokende baai betekent is de laatste plaats die we bezoeken. We maken meteen een stadstour. Eerst Perlan. 5 watertanks die voorheen deel uitmaakte van het warmwatersysteem en omgevormd zijn tot een toeristische attractie. Op de tanks is een koepelvormige uitzichtplateau. Door het prachtige, zonnige weer hebben we schitterende uitzichten. Hallgrimskirkja met 74 mt hoge toren. De buitenzijde bestaat uit basaltstructuren (pijpen). En voor de kerk het standbeeld van Leifur Eriksson, de waarschijnlijke ontdekker van Noord Amerika. Prachtige architectuur. We passeren ook nog de Domkerk. Met een omweg rijden we naar Harpa aan de haven. Dit glazen concertgebouw is vanbinnen verrassend mooi. (Glas symboliseert ijs). De lift omhoog en dan kun je het unieke plafond en ramen in honingraat bewonderen. Ook hier prachtig uitzicht. Op het plein staat een cellist in de vijver. Nog een belangrijk gebouw aan de haven is Hofdi. Het huis waar Gorbatsjov en Reagan in 1986 het STARTverdrag over de reductie van de strategische kernwapens tekenden wat tevens leidde naar het einde van de koude oorlog. In de tuin een sculptuur met Einar Benediktsson (onderzoeker).
Langs de haven ook nog een roestvrijstalen sculptuur van Jón Gunnar Arnason in de vorm van een vikingschip. Dan naar ons hotel. Inchecken en de koffer naar de kamer gebracht. Met Herman en Marianne naar een restaurantje om de hoek en pizza gegeten. Zo verslag af douchen en slapen.

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    9 juni 2017
    U kan terugkijken op een mooie vakantie en wat zal u een beenspieren overgehouden hebben aan het trappen lopen
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    9 juni 2017
    Maar goed dat je zo getraind bent! Al dat lopen en klimmen is een peulenschil voor jou! Geweldig wat een bijzondere vakantie.
    Een goede terug reis! Groet, Truus.
  3. Esther:
    9 juni 2017
    Leest weer heerlijk mam! En dat trappetje naar boven om Linsey welterusten te zeggen hoeft ook geen moeite meer te kosten

Volgens mij heb je een super vakantie gehad! Goede reis terug. René of ik halen jullie op van het vliegveld