IJsland

8 juni 2017

Woensdag 7 juni
Deze datum is correct. Gisteren was ik blijkbaar bij het dateren even van slag. Het is vandaag dus woensdag.
Vanmorgen een aardig ontbijt maar de ontbijtzaal was minimaal. Gelukkig vind ik een tafeltje waar de gasten net opstaan. Gauw inpikken. Na het ontbijt nog een kopje koffie en dan gaan we weer op route. Opeens zien we een prachtige regenboog. De chauffeur kan gelukkig de kant in en zodoende kan iedereen snel een foto maken. Even later is de boog verdwenen. Als we verder rijden ziet Jaap de ijslandse papaver langs de weg. Hij heeft pech de bus rijdt door. Het landschap is zoals steeds heel afwisselend al zien we meer vogels o.a. de rietgans. Om 11.00 arriveren we in Glaumbear. Hier staat ern IJslandse turfboerderij. Deze turfboerderij bevat 12 vertrekken o.a. gastenkamer, keuken woonkamer en hoofdvoorraadkamer. Erg leuk om te zien. Daarna nog even naar de naastliggende boerderij met de originele ijslandse paardjes. Je kunt wel een paardje exporteren maar niet importeren. De IJslanders noemen hun paarden: "de nuttigste dienaren". Om 12.00 uur bekijken we nog even een oud kerkje. Binnen wordt het een en ander over de indeling en gebruiken verteld. Dan lunch in Blönduós. Een stadje met 800 inwoners en een moderne kerk. We rijden verder. Het weer is zoals alle dagen regen in de bus en als we uitstappen is het droog. Wel een koude wind. Om 14.30 uur brengt onze chauffeur ons naar een prachtige canyon. Staat niet op het programma maar Natalie had het gelezen en we hadden er tijd voor. Prachtige kloof en natuurlijk stromend water. In de bus uitleg over historische verhalen "saka" genoemd. Verhalen over taal, geschiedenis en de bevolking. Langs de weg prachtige blauw/paarse lupine velden. Het weer wordt steeds mooier. 16.30 uur en we zijn bij de watervallen: Hraunfoss en Barnafoss. Prachtig. Watervallen over een lengte van 1 km. Heerlijk wandelen in het zonnetje via paden langs de waterval en maar fotograveren. Nog een stop in Reykholt. Een aardige kerk met standbeeld van Sörre, een bekend politicus die door de noren is vermoord. Hier ziet Jaap de bekende papaver weer staan en nu kan hij ze fotograveren. Er volgt nog 1 stop bij een geiser. Heet water 100 graden komt uit de grond en dan wordt het water via buizen naar het dorp vervoerd en bij aankomst is het water nog 80 graden. De stoom is warm en nat. Om 18.45 uur komen we aan bij ons hotel in Borgarnes. Joke en ik gaan nog even langs de kust lopen en zien eidereenden met 4 jongen, planten en een mooi standbeeld van een moderne vogel. Heerlijk diner. En nu nog het gewone recept voor ik ga slapen.
Het is nu 23.00 uur en het is nog steeds licht.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    8 juni 2017
    Het houd niet op! Elke dag is er weer een verrassing! En een beeldend verslag! Dank je wel! Groet, Truus.