IJsland

Woensdag 7 juni
Wederom het gewone ritueel. Nouja niet helemaal. Ik had afgesproken dat ik om 07.00 uur een roffel op de muur zou geven zodat Herman en Marianne op tijd aan het ontbijt zouden zijn. De wake up call in het hotel in Myvatn werkte niet omdat er op de kamers geen telefoon was. Dus precies op tijd een roffel en er volgde meteen antwoord. Missie geslaagd. De weersvoorspelling was: erg koud dus warm aankleden. Heerlijk ouderwets gedaan nl. de pyamabroek onder de spijkerbroek. De rit gaat vandaag naar het noorderlijk gelegen Húsavik een vissersdorp. Het regent en sneeuwt onderweg. De sneeuw blijft gelukkig niet liggen maar het levert wel prachtige panorama's op. In het stadje aangekomen blijft het regenen. Toch even het kerkje bezocht en het winkeltje van het walvismuseum. Daarna heeft Joke een muts met de IJslandse vlag gekocht. Nog even water gekocht, en wat foto's gemaakt van de bergen met sneeuw. Terug in de bus. Even een stop bij de supermarkt en dan door naar de waterval Gödafoss. De bus brengt ons zover mogelijk bij de (goden) waterval. Het is droog, guur en koud weer maar we genieten van het natuurgeweld. Via een goed begaanbaar wandelpad lopen we naar de parkeerplaats bij het restaurant voor de lunch. De bediening is nog niet goed ingewerkt want het is een aardige chaos. Als we daar vertrekken is het 14.00 uur en 2 graden. Onderweg nog even een fotostop. Bergen met op de flanken sneeuw. Om 14.45 uur zijn we in Akureyri. De koffer naar de kamer en meteen het plaatsje verkennen. Het is droog en we wandelen via de hoofdstraat (wolwinkel maar de ijslandse wol is niet zacht) naar de kerk. Mooie kerk met veel glas in lood, houtsnijwerk en een oude bijbel. Om de kerk te bezoeken moeten we weer trappen lopen (100 treden). Na al dat trappenlopen willen we koffie met wat lekkers. Na enig zoeken gevonden en genoten van de koffie, chocola- en karameltaart. Om 16.30 uur verzamelen want we gaan walvissen spotten. Met een grote katamaran gaan we de baai in. We moeten eerst in de overlevingspakken. Wel lekker warm. Je kon binnen of buiten genieten. Tijdens de tocht zien we 12 walvissen maar de FOTO heb ik niet kunnen maken. Die beesten ziin zo boven en zo weer weg. Een walvisje zwom onder de boot. Toch is het een belevenis. Heerlijk aan dek, goed ingepakt en dan maar kijken. Van 17.00 tot 19.30 uur op de boot. Verzamelen om 20.15 uur in de hal van het hotel en dan wandelen we naar een ander hotel voor het diner. 20.00 uur zijn we terug in ons hotel. Heerlijk gegeten en gedronken. Douchen, verslag en slapen. Wat een fijne dag.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    7 juni 2017
    God Almachtig, wat een dag! Prachtige foto in het overlevingspak!
    Dit is een heel bijzondere reis, ik geniet van je verslag! Groet, Truus.
  2. Esther:
    7 juni 2017
    Super foto mam. Jammer dat de walvissen te snel waren maar het zal ongetwijfeld fantastische uit hebben gezien
    Dikke kus