IJsland

5 juni 2017

Maandag 5 juni
De helft van de vakantie zit er al op maar het is nog steeds slapen, opstaan, ontbijt en vertrek om 09.00 uur. Zo ook vanmorgen. Allemaal op tijd en daar gaan we. Vandaag zitten we achterin het busje. Heel veel ruimte dus we gaan ervoor. Als we een poosje rijden, door een woest lavalandschap, hebben we een fotostop bij een mooie waterval. Wel moeten we even klimmen om de mooiste foto's te maken. Als we weer terug zijn gaan ik op de foto in een pas partout en de waterval op de achtergrond. De pas partout bestaat uit een houten lijst. (Vroeger was het een aanduidingsbord). Na mij volgen er nog meer van de groep allemaal op de foto. Hup terug in de bus en genieten van het landschap. Gras en mos (groen) zand en helm (gelig), lava (zwart) sneeuw (wit), kuilen en heuvels. Af en toe de zon maar ook regen en wind. Maar als we uitstappen is het echt alle keren droog. Bij de boerderij van Egi bekijken we het kerkje en de huisjes waarvan de muren bestaan uit plakken turf. Daardoor zijn de muren zeker 50 cm dik. De dakbedekking bestaat uit gras. Even aan de koffie met taart een toiletbezoek en dan gaan we weer. Het is 11.20 uur. Op naar de kokende waterval Dettifoss 100 meter breed en 42 meter diep. Ook hier lopen en klimmen maar de moeite waard. Prachtig panorama en wat een geraas. Als ik terug ga krijg ik bij een lastig stukje met rotsen de helpende hand van een aardige toerist. Verder gaat het prima. Dan rijden we verder naar ons lunchadres in My Vatn. Goede sandwich met rosbeef en chocomelk, Joke soep met brood. Daarna even rondgekeken en we ruiken al aardig de zwaveldampen. We rijden naar Krafla de geothermisch centrale. Hier kunnen we een pad omhoog naar de krater van de vulkaan Krafla. Ik begin vol goede moed maar vind het pad wel erg stijl dus haak halverwege af. Joke loopt door. Alle reisgenoten komen weer heel beneden met mooie foto's. We rijden terug naar Námafjall Hverir. Gebied met modderpoelen en zwavelbronnen. Moedertje natuur is toch wonderbaarlijk. Stoom en pruttelende poelen en prachtige groene tinten rondom de poelen. Maar een zwafellucht waar je aan moet wennen. Om 16.00 uur stappen we weer in de bus en rijden dan naar Dimmuborgir. Een park met rotsformaties, planten, bloemen en vogels. Met een aantal van de groep maken we een wandelingetje. We klimmen naar een uitzichtpuntje en gaan dan weer naar beneden. Op een doodlopend pad zien we een grotwoning. Grappig het was een beetje bewoonbaar gemaakt!!! Ook zien we nog een formatie die lijkt op een kathedraal. Monique zag een koperwiek eerst op een tak en later in een waterbadje. Nu nog een klein ritje naar ons hotel in My Vatn. Tot nu toe waren de hotels prima, ruim en schoon. Deze is beslist iets minder. Het diner daarentegen uitstekend. Al vond Joke de wortels erg rauw. Thee toe. Aan een ronde tafel met 8 personen hebben we veel gelachen en goed gegeten.

1. Esther:
    6 juni 2017
    Ben blij dat je je grenzen niet over gaat mam. Heerlijk om je verhalen te lezen. Ik wil er zelf ook een keer naar toe
  2. Yvonne de Jong-Schipper:
    6 juni 2017
    Weer een leuk verslag om te lezen en veel moois gezien
  3. P.W. van van Amersfoort Truus:
    6 juni 2017
    Zo gelezen, een mooi verslag. Weer heel bijzondere dingen gezien en bij de krater van Krafla dacht je aan Sicilië? Wat een geluk dat het zo vaak droog is als je uit de bus stapt, je doet vast een schietgebedje!
    Fijn dat je er zo van kan genieten. Groet, Truus.