IJsland

4 juni 2017

Zondag 4juno
Na een goede nacht en heerlijk ontbijt vertrekken we om even over 9.00 uur. De chauffeur rijdt even langs het haventje. Gisteravond regende het en daardoor waren enige reisgenoten niet meer op stap gegaan. Ook nu regent het. Maar als we door de tunnel rijden lijkt het op te klaren. Om 10.00 uur is er fotostop bij de 750 mt hoge Lón. Hier furageren de trekvogels. Even de vuurtoren van Eystrahorn en de woeste zee op de foto. Koude wind maar ....droog. In de bus vertelt Natalie over het ontstaat van de IJslandse vlag. De huidige vlag, naar scandinavisch model: blauwe ondergrond (atlanische oceaan), rood kruis (lava), wit kruis (ijs). We komen aan in de vissersplaats Djúpivogur en gaan het Langabúd museum bezoeken. Net het museum van de 20ste eeuw maar dan heel rommelig. Wel erg leuk. Nog even aan de koffie. Het weer blijft afwisselend. We bekijken ook nog even de buiten -tentoonstelling van de stenen eieren. Jammer er staan ijslandse namen en die zijn niet te oncijferen. Dan rijden we via de Breiòdalsvik (de breedste baai) naar ons lunchadres. Het restaurant staat ons niet zo aan en we eten bij het café aan de overkant een hotdog/tonijnsandwich met koffie. Dan rijden we naar Stöòvarfjöròur. Het museum van Petra Stein met haar collectie stenen en mineralen. Tevens een prachtige tuin met nog bloeiende tulpen, hyacinten, schoenlappersplant, de blauwe papaver enz. Heerlijk rond gedwaald en een klein steentje gekocht. Dan gaan we verder. De wolken hangen laag (mist) maar de reis verloopt verder prima en via een tunnel naar Egilsstadir waar ons hotel is. De koffer op de kamer gezet en naar de bank gegaan. De eerste bank gaf geen geld maar de volgende gelukkig wel. Nog even naar de winkel voor een lekker koekje. Terug op de kamer douchen een kopje thee en het verslag maken. Om 19.00 uur heerlijk diner. Rendierpaté, lamsvlees met zoete aardappel en als toetje bolletje ijs met pannekoekje gevuld met slagroom. Nog een kopje koffie. En dan vinden we het genoeg en gaan naar boven. Onze tafelgenoten vanavond waren Wybe en Trienke uit Drachten. (Het senioren echtpaar 83 en 81). Heel gezellig kras echtpaar.

1. Esther:
    5 juni 2017
    Heel wat anders dan Budapest maar ik geloof graag net zo mooi dan misschien wel mooier mam. Jullie zien heel veel en maken ook heel veel kilometers Geniet er maar flink van. Pap kijkt met je mee vanuit de hemel. liefs Esther
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    5 juni 2017
    Toch iets meer regen? Regende het op jullie trouwdag ook? Ik weet dat niet meer. Wat een gevarieerde reis zeg! En zoveel in bloei! Je geniet dat merk ik wel. Groet, Truus.