IJsland

4 juni 2017

Zaterdag 3 juni
Lekker geslapen maar vroeg wakker 06.00 uur. Dus nog even omdraaien. Flink ontbijt want de lunch is vandaag vrij laat. Om 09.00 uur vertrek. We zitten voorin het busje, dus prachtig uitzicht. Het is prachtig weer. Via afwisselende lavavelden rijden we naar Skaftafell. (Bergketen met gletsjers Vatnajökull. 14.000 vierkante kilometer. Hoogste top 900 meter. Gletsjer 1 km diep.) Daar aangekomen gauw naar toilet en op pad naar de gletsjer. Via een goed wandelpad en in het zonnetje lopen we in een half uurtje naar Skaftellsjökull. Het panorama is indrukwekkend. In het gletsjerwater drijven ijsschotsen waar je je eigen fantasie op los kan laten. Ik zag een engel, een zeehond, een haas enz. Vol bewondering staan kijken. Een stuk om het water heen gelopen en toen nog naar de overgang van ijs naar water gelopen. De ijsschotsen smelten of drijven af naar de Ocean. Maar er ontstaan steeds nieuwe brokstukken. Het is er heerlijk stil. Vervolgens terug naar de parkeerplaats waar ik Joke weer tegenkom en aan de koffie ga. Om 12.00 uur rijden we naar Jokulsárlön om met de boot het gletsjermeer op te gaan. In de bus vertelt Natalie dat de vulkaan Oraefajökull nog actief was in 2011. De boot waar we mee gaan varen is een amfibivoertuig. Reddingsvesten aan en instappen. We rijden een stukje over land en schuiven vervolgens het water in en varen langs de prachtige ijsformaties met donkere aders en sommige prachtig blauw. Het fototoestel maakte overuren. Ook was er uitleg maar in het engels. Ik kon het niet goed volgen en heb daarom maar genoten van al het moois. Als we terug zijn gaan Joke en ik nog even bij de broedende kleine Stern kijken. We zien hoe er een van onze groep belaagd werd door de Stern. Dan is er na een kwartiertje rijden tijd om te lunchen. Een lunch/museum. Soep met brood. Na toiletbezoek weer in de riemen en rijden naar de 454 meterhoge Vestrahorn. Daar een Vikingdorp bekeken. Ze gaan op die lokatie volgend jaar een film draaien. Een leuke belevenis. Weer in de bus en dan rijden we naar Stokksnes het zuidelijkste punt. Een prachtig uitzicht vanaf de rotsen op de onstuimige zee. Wel wat vogels maar geen zeehondjes. Nog even een fotostop om de zwart/grijze zandduinen vast te leggen. Een kort ritje naar Höfn voor de nacht. Koffer op de kamer en naar de bar voor Happy Hour. Lekker wijntje gedronken (rest bij het eten) bij het eten en koffie toe. Gezellig zitten praten. Om 21.15 op de kamer. Wat het weer betreft: we klagen beslist niet. We wandelen in de zon en zien het regenen als we in het busje zitten. Uitwaaien op de rotsen, hoop wind maar droog. Wat kan een mens nog meer wensen.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    4 juni 2017
    Oh, wat een belevenis, zo veel bijzondere dingen beleef je en genieten van de natuur. En dan ook nog uitgelezen goed weer! Ik geniet van je verslag. Tot morgen!!!