IJsland

Vrijdag 2 juni
Na een kort nachtje een lekker ontbijt. Om 9.00 uur gaan we van start. Ben heel benieuwd wat we te zien krijgen. Onze chauffeur heet Ulfur en we gaan met een kleine bus. Voor 16 personen ruim genoeg. Regen en al het groen is fris, de lavavelden zwart en sneeuw op de bergen. Onze eerste stop is Hellisheid. Geometrische bronenergie zorgt voor elektriciteit en warmte voor Reykjavik. Natuurlijke bron geen pompen om het hete water boven te halen dus heel goedkoop. Ook aan water hebben de IJslanders geen gebrek. Na de uitleg zelf rondkijken en foto's maken. Verder met de bus naar Hyeragero. In het winkelcentrum een kleine expositie van een uitbarsting. Ook grappig de lavastroom verwerkt in de vloer. Met de telefoon leuke foto van gemaakt. In deze plaats zijn veel kassen voor groenten en fruit o.a bananen. Bij een parkje waar de stoom uit de bodem komt willen we even wandelen maar wegens entreeprijs hebben we buiten het parkje wat foto's gemaakt. Verder langs de zuidkust, het minst ruige deel van IJsland. Lunch in Hvolsvölur. Tostie met koffie. Om 13.30 uur op weg naar de Seljalandsfoss. Waterval waar je achterlangs kunt lopen. Dit laatste niet gedaan want dan waren we kletsnat geworden. Vervolgens naar het informatiecentrum Eyja Fjalla Jokull. Hier een interessante film van de bewoners van de boerderij die moesten evacueren vanwege de vulkaanuitbarsting 2010. Dan blijkt dat de natuur zich verrassend snel hersteld. Op naar Skogafoss. Een prachtige waterval 60 x 25 meter met langszij een trap omhoog (450 treden). Boven prachtig uitzicht. De zon schijnt. Over het weer hebben we niet te klagen. Af en toe een bui tijdens de busrit en als we eruit gaan is het droog. Langs de weg zien we veel lichtblauw paarse lupine. Hier en daar een gele dotterbloem en veel paardebloemen. Om 16.00 uur rijden we richting Dyrhólaey (kaap 120 meter boven de zee). De weg omhoog slecht en een hele nare uitgesleten bocht. Met veel pijn en moeite toch boven aangekomen. Busje stonk behoorlijk. Jammer geen papagaaienduikers gezien. Wel prachtig uitzicht. Als we bij het busje terugkomen blijkt deze een lekke band te hebben. Gelukkig zijn er een paar heren die de buschauffeur helpen deze te verwisselen. Met een rustig gangetje gaan we weer omlaag. Het weer is prachtig helder en af en toe een zonnetje. Dan rijden we naar Vik. Hier zijn prachtige rotsformaties die op orgelpijpen lijken. (Bazalt). Zwart zandstrand en versteende trollen. Tijdens het ritje naar het hotel wisselt het landschap regelmatig. Zo zie je rotsblokken met mos, open groene velden en dan weer aan weerszijden bergen. Natalie vertelt het een en ander over de IJslandse keuken en wat we vanavond te eten krijgen. Water loopt al in onze mond. Heerlijk gegeten met een glaasje wijn
En een gezellig gezelschap, allemaal NoordHollanders. Om 21.30 uur terug op de kamer. Reisverslag maken, douchen, een kopje thee en slapen.

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    3 juni 2017
    Zo een hoop dingen beleefd en zo te lezen een hele belevenis. Leuk hoor geniet ervan
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    3 juni 2017
    Als ik je verslag lees lijkt het een rustige dag ook al heb je veel gezien. Je geniet dat merk ik wel tot morgen!