Ierland

9 augustus 2016

Dinsdag 9 augustus.
Vanmorgen zoals alle keren ontbijt en starten. De hele groep is op tijd en Clifford zet onze koffers keurig in de bagageruimte van de bus. Om 9.00 uur op weg naar Cong voor onze eerste koffiestop. Een rondje gewandeld en geen gebruik gemaakt van de openbare toiletten, waren erg vies. In dit dorp hebben de eenden een eigen verkeersbord om over te steken. Je bent te kort in zo'n plaatsje om het goed te bekijken. 10.15 uur beginnen we onze tour door de Connemara. Langs Lough Corrib. Uitzicht op de bergketen Twelve Bens, de hoogste top is 730 meter. Prachtig natuur. Jammer dat je alleen maar schapen ziet. De black face scheaps. Wel heb ik de beroemde Connemara -pony's zien grazen. De landjes van de boeren zijn gescheiden door bomen en struiken die een haag vormen welke 2 x per jaar verplicht geknipt worden. De rekening gaat naar de boer. Maar de landjes worden ook gescheiden door mooie gestapelde stenen muurtjes. 800.000 km lang. Stop bij Kylemore Abbey. Een landhuis gebouwd in opdracht van Mitchell Henry een welgestelde engelsman die dit huis voor zijn vrouw liet bouwen. Toen zijn vrouw in 1874 overleed is Mitchell terug gegaan naar Engeland. Het landhuis heeft jaren leeg gestaan en is sinds 1920 het thuis voor de nonnen uit Ieper, een Benedictijns klooster en internaat voor studenten uit Europa, Amerika , Azie en ook uit India. Rond 2000 is het internaat gesloten en om toch inkomsten te vergaren hebben de nonnen een deel van het klooster, de tuin, de kerk en het mausoleum voor het publiek open gesteld. Nadat we alles bewonderd hadden terug in de bus voor de rit naar Galway. In Galway de oude vissershuisjes (tegenwoordig winkeltjes) aanschouwd en ook genoten van enkele straat artiesten. Nog even langs de plaquette van J.F. Kennedy , die hier in Galway zijn laatste rede uitsprak voor zijn dood. Ook nog even De Cathedral in. Zoals altijd prachtige gebrandschilderde ramen en een mooie muurschildering. Om 18.30 uur arriveerden we in Kinvara. Het Merrimanhotel. Ziet er goed uit en heeft maar 1 verdieping maar een prachtig rieten dak. Koffer naar de kamer, eten en nog even een wandeling naar de bootjes met de dames uit Breda. Het is weer 22.30 uur voor mijn verslag af is. Dus opruimen en gaan slapen. Geen zin meer in een douche.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    10 augustus 2016
    En de vuurtoren van Connemara? Heb je die gezien? (Boek van Santa Montefiore). Je beschrijving, ik zie het allemaal voor me. Oh, wat romantisch! Groeten, Truus.
  2. Yvonne de Jong-Schipper:
    10 augustus 2016
    Mooi daar in de Connemara daar zijn wij ook geweest en Galway ik zie het zo weer voor mij. Nog een fijn vervolg van de reis. Liefs van ons allemaal.