Ierland

7 augustus 2016

Heerlijk 4gangendiner met een glaasje wijn. Leuk gezelschap uit Terschelling, Aalsmeer, Hengelo. Prachtig uitzicht vanaf 13 hoog. Om 21.00 uur weer op de kamer. Douchen en slapen.

Vrijdag 5 aug.
Na een nachtje slapen een goed ontbijt stappen we om 9.00 uur in de bus op naar Belfast. Maar wat een pech. Een omleiding vanwege een ongeluk. Hierdoor reden we door Hillsborough een leuk oud plaatsje. Een uur later dan gepland arriveren we bij Titanic. Gauw plassen, ponden pinnen, koffie met wat lekkers en dan de experience bezoeken. 12.00 uur mogen we naar binnen. Het hele proces van de bouw van de Titanic wordt uitgebeeld en met een wagonnetje ga je virtueel langs de ovens en zie je hoe het ijzer gebogen wordt. Dan nog even de buitenkant fotograferen en we zien de Stena Line binnenkomen. Om 14.30 uur stappen we weer in de bus voor een stadstour met Robert. Robert spreekt schoolengels, langzaam en duidelijk. Left side gras is green and the dog on the right is black. Lachen natuurlijk. Veel muurschilderingen gezien op de denkbeeldinge grens tussen rooms en protestant. Leeft hier in Belfast nog heel erg. Hekken metershoog en kilometers lang. Bij het parlement even uit de bus voor foto's. Om 15.45 uur terug bij het stadhuis en kregen we vrije tijd. Op naar Crown Liquor Saloon. Hardstikke druk on de pub. Nog 2 andere pubs geprobeerd ook vol. We zijn maar met een reisgenote gaan wandelen in het centrum. Verse jus gekocht in een winkelcentrum en nog wat foto's gemaakt. Terug naar de bus, deze konden we echter niet vinden. Dan is de telefoon een uitkomst. Om 18.30 uur zitten we aan de thee op kamer 712 in Holliday Inn. We hebben genoeg gelopen en blijven vanavond in het hotel eten. Gezellig aan tafel bij echtpaar uit Leek en later het echtpaar uit Hengelo. Lekker aan de vis met een wijntje. Douchen en slapen.

Zaterdag 6 augustus.
Ontbijt om 7.30 uur en starten om 8.45 uur. Richting het noorden naar Giant's Causeway. Volgens de legende is deze dam aangelegd door een reus die naar zijn geliefde wilde in Schotland. Zij zou ook een dam aanleggen en dan zouden ze elkaar halverwege ontmoeten. Tijdens het bouwen zag de reus dat een andere reus zijn geliefde had geschaakt en toen heeft hij de dam niet afgemaakt. Overigens ligt Schotland niet aan die kant van het eiland. De rit naar de rotsfornatie is schitterend. Het is prachtig weer. Dus we hebben niets te klagen. Prachtige panorama's met luchten. Giant's Causeway staat sinds 1986 op de werelderfgoedlijst van Unesco. Bij de info aangekomen zijn we meteen gaan wandelen en genoten van het uitzicht. We stonden in dubio doorlopen naar de formatie: het stenen orgel. Pijpen van 13 meter hoog of even via de basaltblokken naar de Ierse Zee lopen. Het werd het laatste. Daarna terug gewandeld met Frieda en Andre. Kopje koffie en een broodje en weer de bus in. Via kleine dorpen waar de stoepranden hier en daar rood/wit/blauw geschilderd ziin, naar de veerboot die ons naar het schiereiland Inishowen brengt. We varen over Lough Foyle. Op de veerboot mochten we even uit de bus. De vaartochtje duurde maar 15 minuten. De plaatsnamen bevatten heel vaak Bally zoals Ballymoney. Bally betekent gehucht of dorp. Ook komt Kil vaak voor zoals Kiltea. Kil betekent kerk. Op het schiereiland rijden we naar Doagh Famine Village. Hier is een ouderlijk huis omgebouwd tot museum. Het toont de veranderingen sinds1800 . Ook wetenswaardigheden over de hongersnood in de 19de eeuw door de mislukte oogsten van de aardappels. Toen een belangrijk exportproduct van Ierland. Leuke rondleiding door de huisjes en schuren. De huisjes hebben daken met struisgras. Deze dakbedekking moet elke 2 jaar vervangen worden. Via een mooie route naar Ballybofey. Donkere luchten in de verte. Nog voor we ons hotel Jackson's bereiken regent het behoorlijk. Maar onze dag kan niet meer stuk. Na het inchecken gauw naar de eetzaal en gezellig met echtparen uit Heemskerk en Castricum lekker gegeten. Nog een kopje thee op de kamer dan nog douchen en slapen. Wat een pech, koud water. Misschien morgenochtend warm. Dus slapen gaan.

Zondag 7 augustus
Lekker geslapen maar nog geen warm water. Dus even een lap over onze toet en aan het ontbijt. Gesprek ging natuurlijk over het koude water, wat zijn we toch verwent. Koffer geordend en om 9.00 starten. Het is droog maar er waait een stevige wind. We rijden naar Derry met de rivier de Foyle. De snelststromende rivier in Ierland. Bij de VVV stapt Sara onze stadsgids in de bus. We rijden langs monumenten en muurschilderingen en krijgen een steeds droeviger beeld over de oorlog tussen katholieken en protestanten. Wat een onnodig bloedvergieten. Na een korte wandeling over de stadsmuur gaan we aan de koffie met koek. Daarna bestellen we een lunchpakket en wandelen terug naar de bus. Op naar het Glenveagh National Park. Verzamelen bij info en toen met shuttle naar het castle. Rondleiding met Amieke, heerlijk Nederlandse uitleg. Kasteel is mooi maar straalt geen luxe uit. Nog even wat foto's gemaakt in de tuin en bij het restaurant naar 2 heren staan luisteren die op originele muziekinstrumenten Ierse dansmuziek zaten te spelen. Daarna terug met de shuttlebus en overgestapt in onze bus. Via de kustweg naar Killybegs. Om 18.30 uur arriveerden we in ons hotel. Even opknappen, een ronde om de kerk gewandeld en vis gegeten bij Tara. Nu even aan de thee , douchen en slapen. Vanabond guinessbier geproefd ben overgegaan op witte wijn.

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    8 augustus 2016
    Leuke dingen al gedaan en zo te zien hebben jullie het naar de zin. Niet te drinken dat Guiness beer vindt Paul ook. Nog veel plezier met het vervolg van de reis, groetjes Yvonne
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    8 augustus 2016
    Wat een schitterend verslag. Ik kijk op de atlas, jullie zijn helemaal in het Noorden. Geniet van de komende dagen, ik kijk uit naar het volgende verslag!
    Groet, Truus.