Hulshorst, camping de Waterlelie.

1 augustus 2014

Fietsvakantie van 25 juli 2014 tot.....
Vrijdagmorgen 10.00 uur de trein naar Nunspeet en de fietsen mee. Het viel niet mee want de NS is nog steeds niet fietsvriendelijk. Toch waren we om 11.45 uur in Nunspeet en aan de koffie. Daarna in het zonnetje naar de camping De Waterlelie gefietst. Boterham gegeten een route uitgestippeld. Heerlijk gefietst via Elspeet, Staverden door bos en over de hei. Thee bij brasserie Staverden. Met een ommetje naar Hierden tenslotte moeten we ook eten. Boodschappen gehaald en bij de caravan eerst een glaasje witte wijn. Gebakken aardappelen en sla, yoghurt met bramenjam toe. Een spelletje yahtzee( Anneke won). Lekker geslapen.

Zaterdagmorgen, het zonnetje scheen en buiten gegeten, nog een kopje koffie en toen op pad. De bedoeling was via Harderwijk langs de dijk richting Ermelo. Maar eerst hebben we Essenburg bewonderd ook de tuin. Nog even gezocht naar het klooster maar niet gezien wel in de tuin verdwaald en stonden we voor een gesloten hek. Dus terug en op weg naar Harderwijk. Prima fietsweer al dreef er een donkere lucht. Na eeen stop aan het water zagen we een veerdienst van Horst naar Zeewolde. Leuk 20 minuten varen. Enja de regen begon. In Zeewolde aan de koffie en na de pittige bui even een rondje door het plaatsje. De boot weer terug. Door de regen naar Ermelo. Boodschappen bij de Aldi en toen via het Leuvenumse bos terug naar de caravan. Met natte broeken kwamen we thuis. En de buien waren voorbij, heerlijk buiten gezeten. Soep met een tosti. Koffie en een spelletje, gedoucht mijn verslag gemaakt. Nu slapen.

Zondag, goed geslapen maar binnen ontbijt. Buiten te klam. Tegen 10.00 uur klaart het op en probeert het zonnetje door te komen. Eerst maar aan de koffie. Vandaag richting Elburg. Een leuke tocht. In het dorp gewandeld aan de haven een ijsje gegeten en in de kruidentuin een kopje thee. Via Doornspijk appeltje gegeten en Nunspeet waar we onszelf hebben verwend met koffie en een parijse wafel met slagroom en warme kersen, door het Belvedère bos terug naar de caravan. Een wijntje en toen zorgde Anneke voor de warme hap. Te moe voor een spelletje.

Maandag, binnen ontbijt. Na de koffie toch op pad. De zon breekt door en we fietsen naar Harderwijk. Niet langs de grote weg maar volgens de knooppunten 11 en 55. Heerlijke rustige weg. In Harderwijk eerst bij AH croissants en karnemelk gehaald en op een bankje opgegeten. Fietsen bij de Smeepoort gezet en de kerk bekeken. Dan begint het te regenen. Onderwijl allebei een lange broek gekocht en thee gedronken aan de haven. Dus nog maar even winkelen. Een T-shirt en nog een broek. De regen wilde niet ophouden.De regenjassen aan en nog gauw wat boodschappen bij AH gehaald.Door de regen naar Hulshorst. Drijfnatte broeken en schoenen. Maar eenmaal binnen omgekleed en na een wijntje spaghetti gegeten. Vandaag was het mijn beurt. Als toetje druiven en een kopje koffie. Nog een uurtje buiten gezeten maar toen toch naar binnen. Waxinelichtjes aan en puzzelen. Om 22.15 uur houdt Anneke het voor gezien en zoekt haar bed op. Ik maak nog even een verslag.

Dinsdag, de zon schijnt dus buiten ontbijten. Helaas geen yoghurt meer dus doen we het met een müslibol thee en water en een plak ontbijtkoek. Ontbijtboel opgeruimd en de route opgeschreven. Vandaag blauwe hemel dus we willen naar Garderen. Ongeveer 20 km. Anneke wilde in Drie koffie drinken en door het bos met de dansende bomen. Bij een oude boerderij met een mooi terras, lekkere koffie met cake slagroom en bosbessen. Smaakte goed. Nog even een oud vakantieadres van Anneke bekeken en toen op naar Garderen. Daar eerst broodjes en karnemelk gehaald en op een steen de boel opgegeten. Toen de zandsculpturen bekeken. Buiten stonden oude ambachten, schrijvers o.a. Vondel maar ook schilders zoals Rembrandt. Maar binnen waren 27 liedjes uitgebeeld. Kinderliedjes uit onze tijd. De grijze golf had er nog aardig moeite mee. Het liedje 3kleine kleutertjes was niet zo moeilijk maar voor andere moesten we diep in ons geheugen graven. De foto's spreken voor zich. Nog even rond gekeken, garen gekocht om te haken en toen op de fiets voor de terugtocht. Door het Speulderbos, heerlijk koel en over de Ermelosche heide,warm, waren we dit keer om 17.00 uur al terug. Bij Bello zat de fam. Hoorneman uit Koog a/d Zaan heerlijk aan een wijntje. Even afgestapt voor een praatje en gauw naar de caravan. Koffie, een wijntje, chilicocarne en druiven toe. Een koningsmaal. Na de koffie gedoucht, spullen opgeruimd en om 23.00 uur plat.

Woensdag, vannacht was een mug me aan het pesten, daardoor minder goed geslapen maar na een goed ontbijt en koffie gingen we weer op pad. Vandaag naar de Kijktuinen in Nunspeet. Via de weg langs het Veluwemeer fietsten we heerlijk in het zonnetje en zagen we in het weiland een ooievaar. Afstappen en foto's maken. Hij bleef heel rustig wandelen op het land waar een boer aan het maaien was. Even de weg gevraagd bij het VVV. Onderweg onze lunch gekocht en meteen sperziebonen voor ons avondmaal. De kijktuinen waren de moeite waard. Gewandeld, foto's genomen, bloemennamen opgeschreven en thee gedronken. We zijn met een groot ommetje (via Vierhouten) naar de caravan terug gefietst. Dit keer waren we om 16.30 uur terug. De fles wijn leeggemaakt gegeten en toen het gras gemaaid. Na een kopje koffie nog een puzzeltje en toen mijn verslag gemaakt. Hopelijk de laat de mug mij vannacht met rust.

Donderdag, we treffen het wel, volop zon. De plannen voor vandaag:geen fietsroute maar een stuk met de trein. Na ons ontbijt de boel afgesloten en naar het station Nunspeet gefietst. Daar de fietsen gestald, nog een kopje koffie en toen naar Zwolle. In de trein even bijgepraat over de politiek met een meneer die voor 4 weken naar een camping ging. Handen vol bagage. (o.a. laptop). In Zwolle de Fundatie bezocht. Het gebouw heeft een bijzonder dak nl.een ei van mozaïek. Heel apart. De tentoonstelling over o.a. meer macht, voor de nieuwe mens, van Turner tot Appel en Gerard ter Borch kon me niet zo bekoren. Daarna in de kloostertuin aan de overkant heerlijk geluncht. Traktatie van Anneke. Toen een rondwandeling langs o.a. Emanuelhuizen. Tenslotte de Grote Kerk met topstukken uit de gouden eeuw. Geschriften uit de 15de eeuw. Prachtig. Na een kopje thee nog even naar Jan Voerman. Een tentoonstelling in Waanders in de Broeren. Een kerk waar tegenwoordigd een boekenwinkel en restaurant in zit. Op de 3de verdieping een aantal wolkengezichten, landschappen en stillevens. Het plafond van de kerk is prachtig beschilderd. Moe maar voldaan richting station. Rijdt de trein net weg. Geen paniek, even geld pinnen en lekker op een bankje wachten op de volgende trein. Nog een stukje fietsen en om 19.00 uur stond ik eieren te bakken. Lekker gegeten, nog een potje patience en nog een, maar Anneke kon het niet winnen. In de caravan bij het licht van de waxinelichtjes mijn verslag gemaakt. Weer een fijne dag.

Vrijdag, aan alles komt een eind, zo ook aan deze fietsweek. Nog even ontbijten, opruimen, inpakken en na nog een kopje koffie op de fiets naar Nunspeet. De trein van 11.11 uur en alles ging prima. Om 13.00 uur was ik weer in Zaandam. Anneke moest nog even verder. Weggaan is fijn, maar thuiskomen voelt ook goed. Nu wacht het wasgoed nog en dan gaan we weer in het normale ritme.
P.S. Prachtig weer
Fijn gezelschap
Goede accomodatie
1-8-2014.

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    1 augustus 2014
    Nou zo te lezen aardig wat kilometers gefietst en leuke dingen gezien. Ook getroffen met het weer, hier hebben we afgelopen maandag noodweer gehad. Ik reed door een rivier uit mijn werk vanuit Saendelft. Was overigens wel snel weer weg hoor. Nou alles weer opruimen en we zien elkaar morgen, groetjes Yvonne.
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    1 augustus 2014
    Prachtig verslag! Wat een kilometers en een heel afwisselend programma! En meer zon dan regen toch?
    Jullie hebben genoten dat is duidelijk.
    Tot morgen, ik kom op de koffie!
    Groeten, Truus.
  3. Esther:
    1 augustus 2014
    Je hebt meer gezien van de omgeving in 1 week dan ik in de afgelopen 12 jaar mam
  4. P.W. van van Amersfoort Truus:
    2 augustus 2014
    Wat een grappige reactie van Esther!!!
    Groeten, Truus.
  5. Esther:
    2 augustus 2014
    Dank u tante Truus!! Echt hoor, ze had al meer gezien dan ik, zelfs dat papa nog leefde, maar nu helemaal!!!
  6. P.W. van van Amersfoort Truus:
    3 augustus 2014
    Hoi Esther, fijne vakantie? Net zulk mooi weer als hier?
    Groeten, tante Truus.
  7. Esther:
    3 augustus 2014
    Hoi tante Truus, het is hier heerlijk weer. Heel soms een klein buitje, maar vooral heel veel zon en ongeveer 30 graden!
  8. Jeannet:
    26 oktober 2014
    Hallo
    Mag ik wat informatie over de camping?
    Is het een leuke camping, is er wat te doen voor kinderen, zit er een restaurant of winkel op?
    Graag wat informatie!
    Dank u groetjes jeannet uit utrecht