Devon and Sommerset 2023

28 juli 2023 - Amsterdam, Nederland

Donderdag, 27 juli 2023

Grauw en grijs is de buitenwereld als de wekker gaat en Gerard door de jaloezieën kijkt. Douchen, aankleden (naakt staat zo raar) en naar beneden voor het ontbijt. Dat is hier toch wel erg karig. Sneetjes brood om te roosteren  jam en boter, gebakken eieren en worstjes, melk met musli. Geen yoghurt en geen plakje kaas. Een boterham met kaas zou ik nu echt wel lusten. 9.00 uur en de bus start. Vandaag een dagje Bath, wederom 1 uurtje rijden. Bath is een oude romeinse stad gebouwd tussen de 7 heuvels. Het heeft warm waterbronnen en de temperatuur van dat water is 46 graden. In 1703 werd Bath een belangrijke plaats door Koningin Anne, die om gezondheidsredenen naar Bath gestuurd werd en zo de adel en de rijken inspireerden ook te gaan. De stad ligt aan de rivier de Avon. Het is de 2de stad in Engeland.  Als we arriveren bij het Abbey hotel aan de North Parade/Terrace Walk staat onze gids May al klaar.  Een Engelse dame die aardig nederlands spreekt. Ze heeft een poos in Nederland gewoond. Eerst een tour met de bus. Bij Royal Victoria park even de bus uit. Hier staat een groot gebouw uit 1830. Hier vertoefden de rijken in de winter. Londen stonk teveel. De voorkant lijkt een paleis, maar het zijn allemaal appartementen. Er zijn 3 bombardementen geweest tijdens de wereldoorlog II, 417 doden. Deze slachtoffers staan geregistreerd in de kathedraal. Na de bustocht gaan we ook nog even wandelend door het stadje. Prachtig badhuis, kathedraal, winkels en eetgelegenheden. Muzikanten, levend standbeeld en het oudste huisje van Sally Lunn. Dan worden we losgelaten en gaan we de kathedraal bezoeken. Prachtig gebouw met gebrandschilderde ramen. O.a. het leven van Jezus uitgebeeld in 56 scènes, kapel voor Prior Bride, tombe van James Montagu, de kroning van Edgar "the first king of all england" (raam). Uitleg over het plafond, origineel en namaak, bibliotheek  etc. We rammelen van de honger en het tekort aan cafeïne,  dus gaan naar een restaurantje. Heerlijk koffie en een boterham met zalm. Gelaafd en gevoed gaan we naar de Pulteney Bridge. Een brug over de rivier met winkels erop. Lijkt op de Ponte Vecchia in Venetië.  Foto's van de waterval gemaakt en beneden langs de rivier gewandeld. Een paar straatjes door, een marktje bezocht (een wol, garen en knoopjesparadijs) en foto's van geveltjes gemaakt. Oeps batterij van telefoon leeg. Maar gelukkig de opgeladen powerbank zit in de tas. Langzaam richting Abbey hotel gelopen en daar aan de thee en koffie. 15.30 uur zitten we weer allemaal in de bus en rijden nog een uurtje terug naar Weston-Super-Mare. Nog een appeltje en yoghurt gehaald en om 18.00 uur aan de "Fish and Chips". Nog een uurtje naar een blinde zanger geluisterd en toen naar boven. Ik ga de koffer inpakken en slapen. Oh, ik ben het weer nog vergeten. In de loop van de morgen werd het steeds beter en zonniger. De verdere dag goed weer.

1. Esther:
    28 juli 2023
    Wat zien jullie toch veel op zo'n trip!!
  2. Yvonne de Jong-Schipper:
    28 juli 2023
    Weer een leuk verslag en zo te lezen is Bath een mooi stadje om gezien te hebben. Jammer dat het ontbijt zo karig is. Ja de Engelsen houden nou eenmaal meer van het English breakfast. Nog even genieten en dan weer naar het Hollandse eten. Groetjes Yvonne.
  3. P.W. van van Amersfoort Truus:
    28juli 2023
    Engeland en regen maar ook weer zonnig, gelukkig! Wat hebben jullie veel gezien!
    Goede reis en welkom thuis!
    Groet, Truus.