Devon and Sommerset 2023

25 juli 2023 - Amsterdam, Nederland

Maandag, 24 juli 2023

Na een lekkere nacht slapen  gaan we om 8.00 uur ontbijten. Maar we waren blijkbaar te vroeg. Geen gebakken eieren en geen spek. Dan maar zoetigheid.  Maar na enige tijd kwam dat toch nog. Gerard en Koop gingen ook nog even stoeien met de broodrooster. Ook dat werd opgelost. Wat een goed begin. Na een gezellig praatje met Silvia en Gerda gauw naar boven, tanden poetsen, tas pakken en naar de bus. Enig oponthoud beneden betreffende de briefjes voor het diner. Maar om 9.00 uur kon Koop de bus toch starten. Vandaag naar Exmoor park. Onderweg mooie oude huizen met prachtige boeidelen, mooie gevels en natuurlijk veel schoorstenen.  Volgens Koop "aan de schoorstenen kon je zien hoeveel kamers er verwarmd konden worden, zo toonden ze vroeger hun rijkdom". We zien de rivier Severn, en het stationnetje van Wiliton. In deze omgeving rijdt  nog een stoomtreintje. Via smalle wegen (de bussen of auto's kunnen elkaar net passeren) met hoge berm begroeiing, die strak gesnoeid zijn, zien we mooie cottages en het kasteeltje van Dunster. (geen foto). Om 11.00 uur even een fotostop. De vallei met schapen. De schapen (ze lopen vrij rond, wildroosters) hebben verschillende kleuren. Elke boer heeft een bepaalde kleur zodat hij zijn eigen schapen kan herkennen. Dan rijden we het Exmoorpark (250 km2 ) met flora en fauna (schapen, geiten en wilde paarden) in. De omheiningen van de percelen zijn afgebakend met stenen uit het land. Zo maken ze de weide steenvrij en hebben een mooie afscheiding. Dan arriveren we in Lynton. Hier gaan we met een treintje steil omhoog. Dit treintje gaat op waterkracht. 120 keer op en neer per dag. Boven aan de beroemde Engelse scones en koffie. Dan wandelen we naar beneden. Gerard zijn hand doet nog zeer, want het was behoorlijk steil. Beneden even via het strand de pier op.  'S morgens hadden we een telefoontje gemist van Emmy, dus belde Gerard haar even. Het droevige nieuws dat Cees overleden was. Even gesproken en sterkte gewenst. Daarna nog langs een paar winkels, een foto maken in een oude telefooncel die nu dienst doet als boekenkast. Om 14.15 uur weer in de bus, terug naar ons hotel in Weston-super-Mare, grotendeels via de snelweg. Oh ik vergeet het weer. Tijdens de ochtendrit regen, in Linton droog en een fijne temperatuur. Ook de terugweg was droog. 16.30 uur jassen naar de kamer en  nog even Weston-super-Mare verkennen. Gezellig gegeten met Janet en Jo. Daarna naar de muziek. Dave en zijn vader (goede zangers) zongen bekende nummers waarop we fijn gedanst hebben. 22.45 uur naar boven. Verslag met een kopje thee. En nu tanden poetsen en gaan slapen. Morgen hopelijk "gezond weer op".

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    25 juli 2023
    Allereerst gecondoleerd met het overlijden van zwager Cees. Zo te lezen een mooie dag gehad en weer veel moois gezien. Op naar de volgende beleving. Groetjes Yvonne.
  2. Esther:
    25 juli 2023
    Jeetje, wat een naar nieuws over Cees. Beide gecondoleerd😔. Maar ik ben blij dat jullie het naar jullie zin hebben, ondanks dat je Gerards hand hebt fijn geknepen🤣
    Have fun!! Je ziet maar, zo belangrijk!!
  3. P.W. van van Amersfoort Truus:
    25 juli 2023
    Beide gecondoleerd met het verlies van zwager Cees. Wat heb je weer een leuk verslag
    gemaakt en foto's. Jullie genieten dat is duidelijk! Ga zo door!!!
    Groet Truus.