Boedapest

14 mei 2017

Zondag 14 mei 2017
Na een onrustig nachtje ontbijt om 8.30 uur. Onchristelijk maar onze dag zit vol met activiteiten. Zon schijnt dus sjaal mee voor de hals. Eerst met de tram en dan met de bus naar de Citadel. Omhoog lopen zie ik niet zitten en tenslotte heb ik gratis openbaar vervoer. Eerst aan de thee en toen de beelden en het prachtige uitzicht bewonderd. Esther heeft het heel druk met fotograferen. Het is bij de Citadel nog rustig maar de bussen komen al vlot aanrijden en moeten dan boven keren. We besluiten om naar beneden te lopen en dat is goed gegaan. Veel trappen en goede paden door het bos. In een half uurtje zakten we 235 meter. Beneden is een kapel in een grot, ook hier is er een mis aan de gang en mogen we niet naar binnen. We pakken de tram en met een overstap komen we bij het parlementsgebouw. Ze hebben er 17 jaar aan gebouwd maar het resultaat is schitterend. Er omheen gewandeld en ook hier de beelden bewonderd. De metro gepakt naar Erzsébet tér en een salade gegeten. Over de kunstmarkt naar de St Stefanus Basiliek en daar een kaarsje opgestoken. Prachtig interieur. Lopend via de kleine straatjes in de Joodse wijk naar de Grote Synagoge. Prachtig van binnen en geprobeerd de uitleg te volgen in het engels. Via de begraafplaats en de tuin er weer uit. In de tuin een heel mooi modern glas in loodraam en een metalen boomachtig kunstwerk met aan de takken blaadjes met namen van de oorlogsslachtoffers. Indrukwekkend. Tram naar het hotel en de kapelgrot bewonderd. Thee/koffie gedronken en op de lijnboot gestapt. Gevaren van de Vrijheidsbrug tot aan de Margrethabrug (kriskras over de Donau). Tram en metro (we worden steeds handiger ) naar Het Heldenplein. Daar staan standbeelden van Hongaarse koningen en vrijheidsstrijders. Wat een standbeelden heeft deze stad. Bij de Italiaan gegeten en met metro/tram naar het hotel. Rond de klok van 9 uur terug in hotel en eindelijk de schoenen uit.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    15 mei 2017
    Niet te geloven! Wat een energie! En mooi weer, wat wil je nog meer. Je verslagen waren al goed maar worden steeds mooier. Geweldig! Groet, Truus