Ierland

12 augustus 2016

Vrijdag 11 augustus
Nadat de wekker ging dacht ik oh nog even, maar dat kan niet want ze wachten niet. Dus opschieten. Ontbijten, koffer afgeven en de bus in voor een lange rit naar Dublin. In Adare koffiestop. Til ging eerst naar toilet en ik ging meteen voor de koffie. In dit dorp vindt je veel rieten daken. Dit dankzij de burgemeester. Deze burgemeester vond de leien daken niet mooi en verorderde dat de rieten daken niet vervangen mochten worden. Na de koffie even rondgekeken en hup weer de bus in. Door het graafschap Tipperary (klinkt leuk ) reden we verder. Het weer hier is prima ZON EN EEN WOLKJE. Het landschap verandert, het wordt vlakker. Maar toch mooi om te zien. In Cashel is onze lunchpauze en krijgen we een rondleiding in Rock of Cashel. Een middeleeuws klooster op een rots in het hart van County Tipperary. Mooi romaans beeldbouwwerk. Je kunt hier zelfs nog begraven worden. Na de bouw is het eerst nog gebruikt als ziekenhuis (aardappel /hongersnood ). Na afloop van de honger is het in gebruik genomen als klooster. We kregen ook uitleg over het St. Patrick's Cross. In de kapel zijn ze nu bezig om de fresco's te restaureren. Geluncht heb ik niet. De koffie lag nog zwaar op mijn maag. Om 13.30 uur stapten we de bus in op naar Dublin. Stoel achterover, bril af en ogen dicht. Doordat er nog plaatsen vrij waren ben ik even op een vrije stoel gaan zitten. 2 uurtjes en de maagpijn werd gelukkig minder. Omdat de reis voorspoedig verliep besloot Amieke vanmiddag nog naar het Trinity College te gaan. In de bibliotheek daar ligt het rijk geïllustreerde middeleeuwse manuscript van Ierland. BOOK OF KELLS. Waarschijnlijk gemaakt door de monniken van Iona in 806. Sommige bladzijden zijn groot afgebeeld op posters. Op de eerste verdieping de schitterende Long Room (64 meter lang) bevat 200.000 boeken. Om 17.30 uur weer verzamelen en via een omweg en file vanwege een ongeluk naar ons hotel West City. Groot hotel (740 kamers) even buiten Dublin. 19.15 uur diner met het hele gezelschap. Lekker gegeten Iers lamsvlees, aardappelen en groenten (koolraapjes met worteltje en doperwtjes). Maar ze hielden wel van opschieten. 4 gangen menue en om 21.00 uur waren we weer op de kamer. Verslag maken, wat apps afhandelen en nu ga ik douchen en plat.

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    13 augustus 2016
    U kunt straks terugkijken op een mooie reis door dit prachtige land. Ik zal duimen dat het betere weer zich vasthoudt hier. Het zonnetje schijnt weer gelukkig. Groetjes Yvonne.
  2. P.W. van van Amersfoort Truus:
    13 augustus 2016
    Beetje laat met reactie, was bij Irene, had Parijs verhalen.
    Ken je de wijs, Het is een long, long way to Tipperary? Ik wel maar de weg naar Dublin is nog veel langer! Hoe veel km? Wel veel interessante dingen gezien. Ik vermoed dat ik de boeken uit Dublin niet kan lezen! Laat maar zitten! Groet.