Gran Canaria 2024

18 januari 2024 - Puerto Rico de Gran Canaria, Spanje

Donderdag 18 januari 2024

De wekker 7.00 uur. Vandaag een dagtocht over het eiland. De lucht is aardig bewolkt. Ontbijt en om 8.25 uur rijdt ons minibusje voor. De zon breekt al door. Gerard mag voorin en ik ga achter de chauffeur zitten. Die naar de naam Nico luistert. Hij spreekt spaans met een paar woorden nederlands en engels.  We rijden naar Maspalomas en daar stapt een hele familie in. Oma en kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen met aanhang 13 totaal. Dan gaat de stoet (3 minibusjes) richting en aloë vera plantage. Onze gids (een Belg) genaamd Michel spreekt goed nederlands vanuit het eerste busje en wij luisteren mee. Het systeem werkt erg goed. Bij de plantage doet een Hollander ons welkom heten en vertelt veel weetjes over de plant aloë. Op een leuke, grappige manier. Natuurlijk is het de bedoeling dat we iets kopen. En dat is de man aardig gelukt. De toeristen inclusief Gerard en ik lopen met een tasje naar het busje. De volgende stop is Teror. Daar hebben we 45 minuten de tijd voor de kathedraal en het dorpje. De Bartholomeus kathedraal is klein maar prachtig gedecoreerd en heeft erg mooi gebrandschilderde ramen. Het dorp heeft mooie struiken zoals de tulpenboom, de wonderboom en cactussen etc. Foto's gemaakt en alle toeristen waren op tijd terug. In ons busje zitten overigens 2 kinderen (2 en 4 jaar) die zich prima vermaken. Het wordt lunchtijd, dus rijden we naar Tejeda, waar we een lunch krijgen met lokale producten. Kaas met amandelcompote, gepofte aardappeltjes met een sausje, soep  en gefrituurde aardappelsliertjes. Ijs met amandel als toetje. Met water, een wijntje en met een stel uit Dronten, was het erg smakelijk en gezellig. Weer de bus in en dan maken we een toer door de grootste krater van het eiland met prachtige vergezichten. We zien de Roque Nublo en rijden door de 1000 palmenlaan.  De route is berg op berg af met talloze bochten, maar we hebben een prima chauffeur.  Nog een stop bij een bergdorpje Fataga. Hier lopen we nog even door de straatjes met prachtige huisjes. Dan is de dagtocht bijna voorbij en hebben we heel veel informatie gehoort over het Spaanse eiland Gran Canaria, de natuur met zijn natuurbranden en de leefomstandigheden. Terug bij Maspalomas de familie afgezet en om 17.00 uur stopt de minibus bij ons hotel in Puerto Rico.  Een kopje koffie gedronken, een wijntje meegenomen en even de beentjes omhoog. Lekker gegeten en zoals je kunt lezen het verslag gemaakt. Nog even een spelletje en dan lekker gaan slapen. Weer een fijne dag met elkaar beleeft.

1. Yvonne de Jong-Schipper:
    18 januari 2024
    Zo te lezen veel moois gezien en lekker gegeten tijdens de excursie. Geniet er maar lekker van samen, groetjes Yvonne.
  2. Esther:
    19 januari 2024
    Mooie excursie!!
  3. P.W. van van Amersfoort Truus:
    19 januari 2024
    Wat een fijne dag en een mooi verslag!!!