Tuinenreis Frankrijk

6 juli 2018 - Saint-Valery-en-Caux, Frankrijk

Donderdag 5 juli 2018

Om 7.08 uur stap ik met Anneke in de trein naar Utrecht Lunetten. Vlotte reis en dan op zoek naar een kopje koffie. Echter geen bediening dus naar de bushalte. De bus is op tijd en dan nog een ritje naar Prinsenbeek, waar de laatste reisgenoten instappen. We zijn compleet (18 vrouwen, 1 man, 1 reisleidster en 1 chauffeur). De tuinenreis begint, 10.15 uur. Het is 12.15 uur als we bij Nazareth (Gent) aan de koffie gaan. Het is erg druk op de weg, veel vrachtwagens. Prachtig zonnig weer en een prima bus. Via N17 richting Amiens. Margreet (onze reisleidster ) vertelt over het symbool van de klaproos en leest een gedicht voor. We zien langs de weg goed onderhouden oorlogsmonumenten. Om 15.30 uur zijn we in de tuin van Maizicourt. Een prachtige tuin met hortensia's, dahlia's distels etc. Een japans gedeelte en een leuk labyrint. Ook nog een mooi kasteel, waar we niet in mochten. Jammer. Dan volgt er nog een lange rit naar ons hotel du Casino in St. Valery-en-Caux. Onderweg passeren ons leuke engelse sportauto's. (Rally). 18.45 uur ontvangen we de sleutel van onze kamer en om 19.30 uur zitten we aan tafel. Adrie, Anne Marie, Margo, Regina,. Maya, Anneke en ik. Gezellig diner en om 22.30 uur plat.

Vrijdag 6 juli 2018

Vroeg op want Stef wil om 7.30 uur al rijden. Maar eerst een lekker ontbijt. Even over 7.30 uur rijdt de bus via Doudeville richting Giverny. Prachtige weer, mooie velden met vlas. Dit wordt hier veel verbouwd. Na 2 uurtjes rijden en een stukje lopen staan we in de tuinen van Monet. Eerst het beroemde blauwe bruggetje met de waterlelies, dan de bloementuin, het huis en als laatste de winkel. Alles in een woord PRACHTIG.
Dan zijn we echt wel aan koffie toe met wat lekkers. Ook het musee des impressionismes bezocht. Een tentoonstelling met schilderijen van o.a. Monet, Vincent van Gogh, Breitner , maar ook van japanse schilders met hun impressie van de schilderijen van Monet. Erg leuk. Op zoek naar de bus. Maar na even vragen toch de goede richting gevonden en ruim op tijd bij de bus.
Heerlijk in de schaduw banaantje gegeten. Om 13.00 uur (ietsje later) rijdt de bus weer en nu naar Rouen. In de bus krijgen we een plattegrond en uitleg van verschillende belangrijke gebouwen. St. Maclou (prachtige kerk nooit open maar vandaag wel), Aitre St. Maclou (knekelhuis). Opgravingen en historisch herstel. Ook nog over de Cathedrale. (Deze wedijvert met de Sacrada Familia.) Tenslotte de plek waar Jeanne D'Arc op de brandstapel is omgekomen. Er staat nu een kerkje en er is een overdekte markt. Op een gegeven zijn we zo moe (erg warm weer) en besluiten we aan de thee te gaan. Achteraf hadden we het kerkje even moeten binnengaan. Hier en daar nog vakwerhuizen gefotografeerd en op een pleintje aan de thee. Meerdere personen van de groep zitten er ook. Op tijd bij de bus (16.30 uur). Er worden 2 dames gemist. 1 dame staat bij de verkeerde brug (door de reisleidster Margreet opgehaald). De andere had 17.00 uur in haar hoofd. Toch met de komplete groep naar het hotel waar we om 18.00 uur arriveerden. Heel stil op de weg want Frankrijk speelt de kwartfinale Ek voetbal. Terwijl ik mijn verslag tik gaan de auto's met luid getoeter voorbij. Frankrijk heeft gewonnen. Om 19.30 uur eten en dan zien we nog wel of we nog gaan wandelen. Lekker gegeten vis met een wijntje. En heerlijk gewandeld en de krijtrotsen bewonderd.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    7 juli 2018
    Heerlijk toch weer een reisverhaal! Leuk dat er ook nog vertelt wordt over architectuur. Wat boffen jullie met het weer. Ja, warm, maar tuinen kijken in de regen is niet … zo... fijn! Dus... geniet ervan!!! Groet, Truus.
  2. Esther:
    8 juli 2018
    Nog 1 dagje en dan weer naar huis! Veel plezier en geniet van het mooie weer!
    Liefs