Marokko

4 november 2019 - Marrakesh, Marokko

Maandag 4 november 2019

Weer het  bekende ritueel. En we zijn allemaal op tijd. Vandaag van Essaouira naar Agadir door de Hoge Atlas via de N1. Ons programma is gewijzigd. De bedoeling was 3 nachten in Essaouira en dan naar Agadir om terug te vliegen. Daar we dinsdag om 11.15 uur de terugvlucht hebben en dan vroeg op de luchthaven moeten zijn, zouden we in het donker 160 km. door de bergen moeten rijden. Dit vindt onze reisleider niet verantwoord en na overleg met het reisbureau, gaan we 1 nacht slapen in hotel Anezi in Agadir. Na een uurtje rijden ga ik aan de cappuccino en Joke houdt het nog steeds bij zwarte thee. Om 10.30 stappen we weer in en rijden door een wisselend landschap. Geiten in de bomen, kudde schapen/geiten met herders, ezeltjes eenzaam in het land, prachtig rotsformaties in diverse kleuren en  redelijk  veel bomen en struiken. We zien de Atlantische Oceaan en hebben een fotostop. De meeste  reisgenoten schieten plaatjes en dan gaan we verder.  Om 11.30 passeren we het dorp Tamri. Hier heerst bedrijvigheid op de markt. Er is erg veel onderhoud aan de weg, daardoor vorderen we langzaam. Links bergen en rechts de zee. De toppen van de bergen gaan schuil in de damp. In deze streek zijn  veel bananenplantages. We passeren Taghazoute, veel surfers in het water. De Marokkanen hebben vakantie dus het is hier druk. Bovenop de 235 meter hoge berg zien we de  ruïne van de Kasba Oufella uit de 16de eeuw. Tot de aardbeving  van 1960 was deze Kasba bewoond. Onderweg staat veel politie te controleren,  maar Soufiane heeft zijn huiswerk gedaan en voor elke rit de papieren aangeleverd, zodoende mogen we alle keren doorrijden. Om 12.30 uur we zijn in Agadir.  Een grote haven, niet voor publiek toegankelijk. Export: citrus vruchten, tomaat, komkommer,  watermeloen, sardines in blik etc. 14.30 stop de bus langs de boulevard en gaan we lunchen. Dan even in de benen; we lopen samen ruim 3,5 km. Heerlijk. Een kort ritje met de bus en bij Anezi inchecken.  Krijgen kamer op de 2de verdieping met uitzicht op zee. We gaan even de boel verkennen en daarvoor moeten een heleboel trappen af. Beneden zijn een paar winkeltjes met vrij agressieve verkopers. Je kunt geen artikel aanraken of ze proberen meteen je naar binnen te krijgen. We kopen  water en wijn en gaan via een andere weg (goede raad van Ton) terug naar het hotel. Dan genieten we binnen van een glaasje omdat het op het balkon iets te warm is. Joke gaat languit en ik pak mijn mobiel om te tikken. Hierdoor vergeten we de zonsondergang.  Annemie heeft er mooie foto's van. Diner met Annemie/Mar, Leo/Marianne, Joke en ik. Veel trek heb ik niet, word al dat eten een beetje zat. Na het eten gaat Joke afrekenen, hoeft dat morgenochtend niet. Ik ga straks douchen en slapen. Morgenochtend gaat om 06.00 uur de wekker.