Marokko

3 november 2019 - Marrakesh, Marokko

Zondag 3 november 2019

Een vrije dag in Essaouira, hoe moet je die invullen. Eerst maar ontbijten en de verhalen van de anderen aanhoren waar ze gisteravond gegeten hebben. De wandelschoenen aantrekken en richting vissershaven lopen. Het wemelt rond het hotel van ambassades, Korea, Irak, Kenia enz. Op de muren prachtige struiken met bloemen in verschillende kleuren.  Via een plein komen we op de boulevard en gaan op de lucht af. Er is een gezellige drukte bij de haven. De bootjes worden ontdaan van hun visvangst en de  auto's worden volgeladen met kratjes vol met vis en bedekt met ijs. Enige stalletjes tonen al hun waren. We lopen tot we niet verder kunnen. Nou kunnen,  via een klimpartijtje over de rotsen kunnen we op de pier komen, maar nee geen halsbrekende toeren meer op onze leeftijd. Nog even bij het militaire fort gekeken en toen aan de thee. Volgens mijn boekje moeten er ergens kanonnen staan. Sygic geeft de route aan, en we lopen de Medina (markt) in. Heel wat rustiger dan de  andere soeks. Aan het eind van de straat komen we inderdaad bij de geschutstellingen van het noordelijk bastion.  Een strakke rij bronzen kanonnen met de wapens van Castilië en Aragon. Pracht uitzicht over zee. We ontdekken ook waarom we  via de Medina moeten lopen: de poort naar de kanonnen is gesloten. In de gewelven van het voormalige wapendepot hebben souvenirs verkopers en kunstschrijnwerkers zich genesteld. We lopen terug naar het pleintje waar we thee gedronken hebben en gaan weer op hetzelfde terras zitten. Heerlijk in de schaduw. Eten een omelet met kaas, Joke met thee en ik  met cola. Op het plein jongleurs, acrobaten, muzikanten en souveniersverkopers. Een gezellige boel. Via de groenteboer (appeltje en banaantje ) lopen we naar ons hotel. We liggen lekker op bed, buiten erg warm. Dan horen we allerlei geluiden: attention, action, cut etc. Ik ga maar eens polshoogte nemen. Er staan meerdere reisgenoten bij de poort te kijken. Daar hoor ik dat ze een Koreaanse film aan het opnemen zijn en dat de ambassades hier in de buurt allemaal nep zijn. Wij maar denken dat we in een dure buurt zitten!!!. Er liggen een paar reisgenoten in de zon te bakken en te lezen. Ik ga straks ook even vitaminen scoren. Heerlijk een uurtje gelezen in de schaduw. Dan weer naar binnen en overleg. We besluiten om vanavond met de groep mee te gaan om te eten. Dus om 19.15 uur wij naar de poort. Daar zien we Gerard, Pauline en Annelies en wij  gaan met hen mee naar de boulevard en hebben bij Beach & Friends  kipsaté gegeten. Smaakte goed. Gezellig  zitten praten.  Ook andere van de groep zaten er al en er kwamen er nog een aantal binnen. 21.30 uur zijn we terug op de kamer en Joke doet haar ding en ik ga douchen, mijn verslag afmaken en misschien míjn boek uitlezen.